نظافت و پذیرایی

چگونه فرش را رفو کنیم؟ (ترفندهای ترمیم کردن فرش)

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

فرش بخشی از فرهنگ ایرانی است. در اغلب خانه ها حداقل یک قالی یا قالیچه کوچک زینت بخش دکوراسیون داخلی است. با همه مراقبت هایی که می شود همیشه امکان آسیب دیدن قسمتی از فرش وجود دارد. به خصوص وقتی در خانه اقدام به شستن فرش می کنید، صدمات زیادی به رنگ، ریشه ها و بافت فرش وارد می شود. با رفوی فرش می توان همه ایرادهای قالی را برطرف کرد. رفو کردن فرش از خدماتی است که معمولا در قالیشویی انجام می شود. یک کارگاه قالیشویی فقط کارهای شستشو و نظافت فرش را انجام نمی دهد بلکه قالیشیویی ها برای ترمیم فرش نیز سفارش می پذیرند. در سرویس خانه تکانی عید خدمات قالیشویی و ترمیم فرش هم در نظر گرفته شده، آیا از این سرویس استفاده کرده اید؟

اهمیت رفو کردن فرش

رفو ترفندی برای از بین بردن محل آسیب دیدگی الیاف فرش است. گاهی در اثر برخی حوادث ناخواسته، بخشی از فرش زیبای اتاق خواب یا پذیرایی منزل دچار ایراد می شود. سوختگی فرش در اثر خاکستر سیگار یا زغال، بسیار رایج است. کنده شدن ریشه ها در اثر شستشوی نامناسب، پوسیدگی و …. در اغلب موارد دیده می شود. همه این مشکلات را می توان با رفو، برطرف کرد. فرش کالای یکبار مصرف نیست که به محض پیدا شدن عیب و ایراد، آن را دور بیندازید. فرش ارزشمند و نفیس است. این روزها قیمت خرید فرش روز به روز در حال افزایش است. با ترمیم فرش، امکان استفاده مجدد از آن وجود دارد. خدمات رفو فرش در منزل تهران را به ما بسپارید.

رفع کوبیدگی فرش به چه طریقی انجام می شود؟

عواملی همچون حمله حشرات و به خصوص بیدزدگی، مشکلات رطوبت و پوسیدگی، خطرات ناشی از سوختگی و آتش سوزی همواره در کمین فرش ها نشسته است. برای جایگزین کردن فرش اسیب دیده و خرید یک فرش جدید ناچارید هزینه زیادی بپردازید. به صرف هزینه ای بسیار کمتر می توان ایرادهای فرش آسیب دیده را ترمیم کرد.

رفو کردن فرش یک تکنیک تخصصی است که آمیزه ای از مهارت و هنر استادکار است. برای اینکه محل رفو دیده نشود، لازم است تا با ظرفات هر چه تمام تر محل آسیب، ترمیم شود. این کاری نیست که بدون تجربه و مهارت بتوان انجام داد. افرادی که در این حرفه شاغل هستند همگی از متخصصین صنعت فرش بافی به حساب می آیند. با رفوی فرش کرج می توان آثار همه آسیب های قبلی را از بین برد و طول عمر فرش را افزایش داد. 

ترمیم ریشه های فرش

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

ابزار مناسب برای رفو کردن فرش

هر کاری نیاز به ابزار مخصوص دارد برای رفوی فرش نیز بدون داشتن ابزار ویزه نمی شود کار را به به زیبایی و ظرافت تمام، اجرا کرد. قالیبافی یک هنر پیچیده است برای رفوی فرش از ابزاری مشابه با بافت فرش، استفاده می شود. پس از رفو نباید به هیچ وجه محل ترمیم، قابل تشخیص باشد. این امر بستگی به مهارت استادکار و استفاده از ابزار مناسب دارد. این ابزار عبارتند از:

قلاب: برای خارج کردن نخ خامه از بین تارها قلاب استفاده می شود. انواع قلاب برای پشت کار و قلاب خواب برای رفو مناسب است. برای ایجاد گره و ترمیم گره ها نیز قلاب کاربرد زیادی دارد.

رفو فرش دستبافت اصفهان را ما بسپارید

چاقو: این ابزار از پرکاربردترین لوازم در بافت و رفو کردن فرش است. اشکال متفاوتی از چاقو در صنعت فرش به کار می رود که از آن جمله می توان به”کارد بی نوک”، ” چاقوی بافت”و وسیله ای به نام چاقو و چنگال اشاره کرد.

سوزن: سوزن مهم ترین وسیله در رفوگری است که برای تون کشی، پودکشی و کوبلن زنی استفاده فراوانی دارد. سوزن رفوگری اتصالات را برقرار می کند و ظریف تر و نازک تر است. نوعی سوزن به نام سوزن شیرازه نیز تنها در دوخت شیرازه کاربرد دارد و برای رفوی میانی به کار نمی رود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

کیله برس قالی: این ابزار شبیه به برس های سیمی کوچک و ظریف است.  به جای سیم  در این وسیله سوزن های ظریف، ریز و کوتاهی وجود دارد. با کشیدن برس کیله روی قسمت های رفو شده، پرزها مرتب می شود.

برخی دیگر از ابزاری رو کردن فرش اینها هستند:

  • دار رفوگری(چار چوب)
  • شانه رفوگری
  • قیچی های صاف و معمولی و قیچی پرداخت
  • قاشین برای باز کردن پرزها
  • انبردست یا دم باریک برای بیرون کشیدن نخ
  • تخته شیب دار
  • موم
  • انگشتانه
  • درفش
  • میخ کش
  • نوار چرمی
  • گازانبر

ابزار ترمیم فرش

رفو کردن فرش در منزل

قبل از  عملیات رفوی فرش باید، مراحل آماده سازی انجام شود. برای اینکه کار به درستی و ظرافت صورت بگیرد لازم است تا همه آلودگی ها و غبارات فرش گرفته شود. بنابراین همیشه رفوی فرش بعد از شستشو و نظافت کامل فرش انجام می شود. وقتی فرش را برای شستن تحویل قالیشویی می دهید همه مراحل شستشو طبق روال عادی خواهد بود. در انتها می توان ایرادات فرش را برطرف کرد. 

برای استحکام بیشتر فرش قبل از هر اقدامی، شیرازه دوزی و پرداخت ریشه ضروری است. متناسب با رنگ زمینه فرش از نخ های کلافی جداگانه برای ترمیم و رفوی فرش مشهد استفاده می شود. این کار را می توان بارها و بارها در طی زمان های مختلف انجام شود. در واقع عملیات رفو کردن فرش کاری نیست که تنها یکبار انجام شود. برخی از فرش های قدیمی در طول عمر خود چندین بار مورد مرمت و تعمیر قرار رگرفته اند. راز زیبایی فرش های رفو شده در دستان هنرمند استادکار و به کارگیری ابزار مناسب است.

نحوه رفو کردن فرش در منزل چگونه است؟

رفو کردن فرش دستباف

مراحل رفو کردن فرش در خانه

نکته مهم در مورد شستشوی فرش است فرش های آسیب دیده را نباید در خانه بشویید. موقع شستن فرش، امکان پاره شدن محل پوسیدگی و یا وارد شدن خسارت بیشتر به فرش وجود داد. اگر میزان آسیب به فرش خیلی زیاد است حتما فرش را برای شستن به کارگاه قالیشویی بفرستید.

مراحل رفوی فرش در منزل و کارگاه تقریبا تشابهاتی دارد. برای شروع فرش باید کامل تمیز شود. با استفاده از جاروبرقی دو طرف فرش به طور عمق غبارگیری می شود. برای اینکه دید کافی وجود داشته باشد فضایی روشن و پر نور را در نظر بگیرید.

برای اینکه استاد رفوگر تسلط بیشتری داشته باشد، در یک مکان راحت نشسته و به دیوار تکیه می دهد. در مورد قالی های کوچک می توان فرش را روی پا قرار داد ولی برای فرش های بزرگ تر نشستن روی چهارپایه کوتاه، کار را راحت تر می کند.

روش های رفو کردن فرش

نحوه رفو کردن لبه‌های ساییده فرش

ساییدگی لبه های فرش پدیده ای رایج است. به خصوص ریشه های فرش بیش از سایر قسمت ها دچار ساییدگی و آسیب می شود. معمولا بعد از مدتی ریشه های فرش در اثر ساییدگی، کنده شده و از بین می رود.

رفع حاشیه‌های پوسیده فرش

قبل از رفوی فرش حتما ابتدا ریشه ها و لبه های پوسیده و ساییده شده، جدا می شود. همه قسمت های آسیب دیده و پوسیده باید جدا شود. در غیر این صورت نتیجه رفو، سست و ضعیف خواهد بود. خدمات رفو کردن فرش دستبافت تبریز را به ما بسپارید.

ترمیم کردن فرش در محل پارگی

پارگی فرش با استفاده از سوزن رفوگری قابل ترمیم است. لز رنگ متناسب با فرش برای رفوی قسمت پاره شده استفاده می شود و با سوزن دو قسمت به هم دوخته می شود. در صورتی که محل پارگی دارای پوسیدگی هم باشد امکان ترمیم پوسیدگی انجام می شود و بعد لبه ها به یکدیگر دوخته خواهد شد.

 رفو کردن فرش سوخته

سوختگی وسیع فرش در اثر سوانح آتش سوزی گاهی غیر قابل جبرات است. الیاف فرش سریع آتش می گیرد و می سوزد. الباف مصنوعی نظیر پلی استر و پلی آمیدها شعله ور نمی شوند بلکه حالت اب شدن الیاف در همان قسمت، صورت می گیرد.

هزینه رفو کردن فرش چقدر است؟

میزان آسیب به سطح فرش در تعیین قیمت ها تاثیر دارد. هر چه سطح وسیع تری دچار خسارت شده باشد، هزینه ها بیشتر خواهد شد. از طرفی جنس الیاف قالی نیز در هزینه ها دخالت دارد. برای ترمیم کردن فرش دستباف گل ابریشم هزینه بیشتری دریافت می شود. علت ظرافت و نع الیاف به کار رفته در بافت فرش است. دقیقا از الیاف مشابه و با همان قطر و کیفیت برای ترمیم فرش استفاده می شود. روال کار اینطور است که ابتدا فرش بررسی می شود و با توجه به میزان آسیب و روشی که برای تمیم استفاده می شود، هزینه نهایی براورد می شود.

ترمیم محل سوختگی فرش

رفو کردن فرش را به متخصصین ما بسپارید

سرویس رفو کردن فرش دستبافت و دستی توسط متخصصین ما سفارش می پذیرد. خدمات شستشو شامل: سفید شویی و اعلاشویی، لکه بری و استفاده از شوینده خارجی است. در صورت نیاز می توانید هم زمان از سرویس های رفوی فرش نیز استفاده کنید. ترمیم محل سوختگی و پارگی فرش، ریشه زنی و رفوی حرفه ای با کیفیت عالی و به شرط رضایت مشتری انجام می شود.  لیست قیمت ها طبق نرخ تعرفه در جدول اطلاع رسانی شده است. برای جلوگیری از انتقال بیماری های ویروسی، فرش ها کاورکشی شده تحویل داده می شود. 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا