بنایی و دکوراسیون

ساب زدن پارکت چوبی چگونه است؟

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پارکت هم ارائه میده؟

پارکت چوبی یکی از محبوب ترین کفپوش های حال حاضر است و کفپوشی است که کاملا با محیط زیست سازگار است و می تواند سالها برایتان کار کند. یکی از مزیت های پارکت چوبی این است که اگر چندین سال از آن استفاده کنید و خراب یا ساییده شود، می توانید با تعمیر پارکت چوبی خودتان، آن را مجددا به حالت قبلی برگردانید. برای تعمیر پارکت چوبی روش های مختلفی وجود دارد که ساب زدن پارکت چوبی یکی از آنها است. ساب زدن پارکت چوبی محبوب ترین روش برای تعمیر پارکت چوبی است و می تواند به صورت اصولی به تعمیر پارکت ها بپردازد و خرابی و مشکلات آنها را برطرف کند.

در این مقاله می خواهیم در مورد تعمیر پارکت چوبی و روش ساب زدن برای این کار صحبت کنیم تا بتوانید با این روش آشنا شوید و در صورت نیاز، پارکت های خودتان را تعمیر کنید. اگر از پارکت چوبی استفاده می کنید و این پارکت ها دچار خرابی شده اند یا به دنبال روشهای کاربردی برای ترمیم و تعمیر پارکت چوبی خانه خود هستید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ساب زدن پارکت چوبی چیست؟

ساب زدن پارکت چوبی به روشی گفته می شود که برای تعمیر پارکت چوبی استفاده می شود. این روش معمولا به این صورت است که در طی آن، تعمیر پارکت چوبی باد کرده، تعمیر پارکت چوبی ترک خورده و… انجام می شود و پارکت هایی که قابل استفاده نیستند، به صورت کامل جایگزین می شوند.

پس از طی این مراحل هم کار پولیش پارکت چوبی یا لاک زدن انجام می شود که پارکت ها با استفاده از رنگ یا رزین مجددا بازسازی شده و شکل زیبای خود را به دست می آورند. ساب زدن فرآیندی است که ممکن است حدودا 1 هفته یا بیشتر طول بکشد و مدت زمان این کار کاملا به متراژ خانه ای که قرار است کار تعمیر پارکت چوبی در آن انجام شود بستگی دارد.

روش پاک کردن لکه چسب از روی پارکت چگونه است؟

پارکت چوبی
تعمیر پارکت چوبی به روش ساب زدن
میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پارکت هم ارائه میده؟

تعمیر پارکت چوبی به وسیله ساب زدن، چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که با روش ساب زدن برای تعمیر پارکت چوبی، چه ایراداتی برطرف می شوند؟ در ادامه می خواهیم ایراداتی را که در این روش برطرف می شوند بررسی کنیم.

1- تعمیر پارکت چوبی باد کرده:

پارکت چوبی به خاطر ریختن آب یا بودن در زیر باران یا شرایط آب و هوایی، ممکن است باد کرده باشد و شکل بدی گرفته باشد. در این زمان نیاز است که یا پارکت تراشیده شود و با یک پارکت جدید جایگزین شود.

در فرآیند تعمیر پارکت چوبی باد کرده، این پارکت ها به صورت کامل با استفاده از دستگاه های پیشرفته مخصوص این کار تراشیده می شوند تا حالت اول خودشان را به دست بیاورند و اگر هم قابل استفاده نباشند، آنها را با پارکت های جدید جایگزین می کنند که این مشکل کاملا حل شود.

2- تعویض قسمتی از پارکت:

کار دیگری که در فرآیند تعمیر پارکت چوبی انجام می شود، تعویض قسمتی از پارکت است. ممکن است قسمتی از پارکت به خاطر فشار زیاد یا دلایل آب و هوایی، به صورت کامل دچار پوسیدگی و خرابی شده باشد و دیگر قابل تعمیر نباشد. در چنین حالتی هنگام تعمیر پارکت چوبی، تعویض قسمتی از پارکت انجام می شود و قسمت های غیرقابل استفاده با پارکت های جدید جایگزین می شوند. با این روش دیگر زشتی آن قسمت از پارکت ها برطرف شده و کفپوش خانه به حالت اول خود باز می گردد.

پارکت ترک خورده
تعمیر پارکت چوبی ترک خورده

3- تعمیر پارکت چوبی ترک خورده:

کار دیگری که در فرآیند ساب زدن پارکت چوبی انجام می شود، تعمیر پارکت چوبی ترک خورده است. برخی از پارکت ها ممکن است به خاطر ضربه خوردن یا فشار پایه مبل و…، دچار ترک و فرورفتگی شده باشند. در زمان تعمیر، این پارکت ها به صورت کامل ترمیم می شوند تا ترک آنها از بین رفته و گسترش پیدا نکند و اگر هم قابل تعمیر نباشند، با پارکت های جدید جایگزین می شوند تا این مشکل به صورت کامل برطرف شود.

4- رفع مشکل صدا دادن پارکت:

یکی از مشکلات عمده ای که پارکت های چوبی دچار آن می شوند، این است که پس از مدتی استفاده صدای جیرجیر می دهند و این موضوع کمی اذیت کننده است. در مراحل تعمیر پارکت چوبی، این مشکل با استفاده از تعویض پارکت ها یا چسباندن مجدد آنها به کف برطرف می شود تا مشکل به صورت کامل برطرف شود. همچنین با لاک زدن پارکت ها و رنگ آمیزی مجدد، این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد.

5- تعمیر پارکت چوبی رنگ پریده:

رنگ پریدگی پارکت ها یکی از مشکلات دیگری است که ممکن است به خاطر بودن در زیر نور شدید آفتاب یا موارد دیگری به وجود بیاید. در زمان تعمیر پارکت چوبی و مرحله لاک زدن، با رنگ آمیزی مجدد پارکت ها این مشکل حل می شود و تمامی پارکت ها به صورت یکدست و یک رنگ شده و زیبایی روز اول خودشان را به دست می آورند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پارکت هم ارائه میده؟
ساب زدن پارکت
تعمیر پارکت با روش ساب زدن

نحوه تعمیر پارکت چوبی با استفاده از ساب زدن

تا به اینجا با ساب زدن و مشکلاتی که با استفاده از این روش برطرف می شود آشنا شدید. حالا می خواهیم در مورد این صحبت کنیم که نحوه تعمیر پارکت چوبی با استفاده از ساب زدن چگونه است. پس در ادامه با ما همراه باشید و گام به گام مراحل گفته شده را انجام دهید:

1- ابزارهای موردنیاز را آماده کنید

در مرحله اول نیاز است که برای ساب زدن، ابزارهای موردنیاز را آماده کنید. برای این کار شما به ابزارهایی مانند رنگ مخصوص چوب، سمباده، فیلر چوب، پلی یورتن، قلمو و غلتک مخصوص رنگ و در نهایت بتونه نیاز دارید که باید تمامی آنها را آماده کنید.

2- سطح پارکت را تمیز کنید

دومین مرحله این است که سطح پارکت را به صورت کامل تخلیه کنید و تمامی وسایل را از روی آن بردارید. سپس سطح آن را کاملا جارو کرده و با یک تِی مرطوب سطح پارکت را کاملا از گرد و غبار پاک کنید و تا تمیز و شفاف شود.

3- ترک ها را بپوشانید

سومین مرحله تعمیر پارکت چوبی این است که ترک های روی پارکت ها را با استفاده از فیلر مخصوص چوب بپوشانید تا مشکل ترک آنها کاملا برطرف شود. این کار را باید با دقت و درست انجام دهید تا ظاهری یکدست به پارکت ها ببخشید. در صورتی که این کار انجام نشود یا درست آن را انجام ندهید، ممکن است در انتهای کار نتیجه دلخواهتان را دریافت نکنید.

پوشاندن ترکها
تعویض و ترمیم پارکت

4- پارکت ها را تعویض و ترمیم کنید

مرحله بعدی در تعمیر پارکت چوبی این است که قطعات پارکت که خراب شده اند و قابل تعمیر نیستند را با پارکت های جدید جایگزین کنید. همچنین نیاز است که پارکت هایی که لق شده اند و در جای خود محکم نیستند را با استفاده از چسب پارکت، مجددا به جای خود بچسبانید یا با پارکت جدید جایگزین کنید.

5- شروع به سنباده زدن کنید

مرحله بعدی در ساب زدن پارکت چوبی این است که پارکت ها را سنباده بزنید تا سطحی کاملا صاف و یکدست داشته باشند. برای این کار باید از دستگاه سنباده مخصوص این کار استفاده کنید که 4 سنباده با شماره های 30، 60، 80 و 100 دارد و 30 ضخیم ترین و 100 نرم ترین سنباده آن است.

این کار در زیبایی بیشتر پارکت ها و ترمیم کامل آنها نقش مهمی دارد و بهتر است به خوبی روی آن وقت بگذارید. اگر خودتان با ساب زدن پارکت چوبی آشنا نیستید یا دستگاه مخصوص این کار را ندارید، توصیه می کنیم حتما از یک شخص متخصص برای تعمیر پارکت چوبی خودتان کمک بگیرید.

6- پارکتها را آستر بزنید

پس از انجام مراحل قبلی، نوبت به آستر زدن پارکت ها میرسد. در این مرحله باید مشخص کنید می خواهید از رنگ لاتکس استفاده کنید یا رنگ روغنی. سپس آستر مخصوص همان رنگ را تهیه کنید و روی پارکت ها بزنید. حواستان باشد که ساخت آستر و ترکیب آن با تینر و هاردنر را با میزان درست انجام دهید تا یک ترکیب مناسب به دست بیاورید.

برای آستر زدن می توانید از غلطک استفاده کنید تا تمام بخش ها را بزنید و برای کناره های دیوار که غلطک نمی تواند آنها را پوشش دهد، از قلمو استفاده کنید. پس از انجام این کار حداقل 24 ساعت نیاز است تا آستر کاملا خشک شود و بتوانید به مرحله بعدی بروید.

همچنین اگر حس کردید یک لایه آستر کافی نیست، می توانید یک لایه دیگر هم روی آن بزنید تا سطحی صاف و یکدست داشته باشید. نکته دیگر هم این است که بهتر است پس از خشک شدن آستر، سطح آن را مجددا با استفاده از دستگاه سنباده بزنید تا صاف شود و خطوط و ناهمواری های احتمالی از بین بروند.

آستر زدن
روش آستر زدن پارکت های چوبی

7- بتونه کاری کنید

در این مرحله از تعمیر پارکت چوبی، نیاز است که با استفاده از بتونه، درزهای پارکت ها را پر کنید و آنها را ترمیم کنید. دقت کنید که بتونه ای را استفاده کنید که با رنگ چوب پارکت هماهنگ باشد تا بعد از ترمیم مشخص نشود. پس از این کار نیاز است که حداقل 2 تا 3 ساعت صبر کنید تا بتونه ها کاملا خشک شوند و سپس به مرحله بعد بروید.

اگر فکر می کنید انجام کارهای ساختمان برای شما دشوار است، می توانید از سرویس بنایی هوم سرویز استفاده کنید تا کارهای ساختمان شما توسط نیروی کار ماهر و باتجربه انجام شود.

رنگ زدن
رنگ زدن پارکتهای چوبی

8- پارکتها را رنگ بزنید

حالا نوبت به این میرسد که پارکت ها را رنگ کنید. برای این کار می توانید از رنگ روغن یا لاتکس استفاده کنید و هردوی آنها مناسب هستند. پس از رنگ زدن، نیاز است که حداقل 12 تا 24 ساعت صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود. اگر پس از خشک شدن حس کردید که به لایه رنگ بیشتری نیاز است، می توانید روی رنگ را سنباده زده و تمیز کنید و یک لایه یا دو لایه رنگ دیگر هم بزنید. البته نکته مهم این است که لایه های رنگ کاملا نازک باشند تا هم زود خشک شوند و هم سطح پارکت را چسبنده نکنند.

9- سطح پارکت را تمیز کنید و شروع به لاک زدن آن کنید

آخرین مرحله از تعمیر پارکت چوبی، لاک زدن است. در این مرحله پس از رنگ زدن و خشک شدن کامل رنگ ها، نیاز است که سطح پارکت را کاملا تمیز کنید و گرد و غبار آن را پاک کنید و سپس با پلی یورتن، سطح آن را کاملا پوشش دهید. می توانید از 1 تا 3  لایه لاک استفاده کنید تا سطحی کاملا براق و شفاف داشته باشید.

پس از انجام این مرحله، تعمیر پارکت چوبی به صورت کامل تمام می شود و این لایه مانند یک محافظ قوی، از خراب شدن پارکت های شما جلوگیری می کند.

در این مقاله در مورد ساب زدن پارکت چوبی صحبت کردیم و گفتیم که این روش تعمیر پارکت چوبی چگونه است و چه مشکلاتی را پوشش می دهد. همچنین در ادامه به صورت کاملا گام به گام، گفتیم که تعمیر پارکت چوبی با استفاده از روش ساب زدن، چگونه انجام می شود و چه ریزه کاری هایی دارد.

در مراحل انجام این کار، خیلی مهم است که حوصله به خرج دهید تا نتیجه خوبی بگیرید و اگر خودتان از پس انجام این کارها بر نمی آیید یا زمان کافی ندارید، توصیه می کنیم حتما از یک شخص متخصص برای تعمیر پارکتهای چوبی کمک بگیرید. امیدواریم این مقاله کمک کرده باشد که روش ساب زدن پارکت چوبی را به صورت کامل یاد گرفته باشید.

خدمات نصب پارکت
خدمات نصب پارکت در هوم سرویز

نصب و تعمیر پارکت چوبی

شما می توانید برای نصب و تعمیر پارکت چوبی تهران، تعمیر پارکت بادکرده کرج، تعمیر پارکت سوخته شیراز، تعمیر پارکت شکسته اصفهان و تعمیرات پارکت مشهد در خانه خود، از تیم حرفه ای و باتجربه ما کمک بگیرید تا این کار را در سریع ترین زمان ممکن و با کیفیت عالی انجام دهند و محیط خانه شما را زیباتر و جذاب تر کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پارکت هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا