نظافت و پذیرایی

تشریفات مجالس خواستگاری

برگزاری بهترین مراسم خواستگاری

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خدمات مجالس هم ارائه میده؟

مراسم خواستگاری، همواره یک آداب و رسم نیکو در بین مردم ایران محسوب ‌می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت خانواده و نقش آن‌ها در ازدواج دختر و پسر است. جلسه خواستگاری همواره یکی از سرنوشت‌سازترین و پراسترس‌ترین رویدادهایی است که اکثر افراد در زندگی خود آن را تجربه ‌می‌کنند.

برخی دخترها و پسرها هستند که قبل از مراسم خواستگاری با یکدیگر آشنا شده و سپس برای شناخت بیشتر ختانواده‌ها، مراسم خواستگاری را ترتیب ‌می‌دهند. اما در برخی خانواده‌ها نیز آشنایی از قبل وجود نداشته و غالبا یک جلسه برای آشنایی خانواده‌ها قبل از مراسم خواستگاری برگزار ‌می‌شود.

خواستگاری رفتن همراه با خانواده و کسب موافقت خانواده‌ها برای وصلت جوانان، باعث پایدارتر شدن ازدواج بین آن‌ها ‌می‌شود.

در مراسم خواستگاری خانواده عروس و داماد در رابطه با موضوعات مختلف صحبت می کنند. در بیشتر موارد، برداشت اولیه‌ای که خانواده‌ها از یکدیگر دارند، سرنوشت نهایی ازدواج دختر و پسر را تعیین خواهد کرد. پس بدیهی است که در مراسم خواستگاری باید به تما‌می‌ موارد مهم و حتی جزئیات نیز دقت کرد.

معمولا نوع برخورد خانواده‌ها با یکدیگر نشان‌دهنده شخصیت، پرستیژ و فرهنگ هر یک خانواده‌ها خواهد بود. قبل از رفتن به خواستگاری، خانواده پسر باید روز و ساعت آن را با خانواده دختر هماهنگ کنند تا آن‌ها آمادگی لازم برای آمدن مهمان‌ها را داشته باشند؛ زیرا اگر خواستگاری بدون هماهنگی انجام شود، غالبا خانواده عروس آماده پذیرایی نخواهد بود.

همچنین بهتر است مراسم خواستگاری هنگام عصر یا ساعات اولیه شب انجام شود تا تما‌می‌ اعضای خانواده بتوانند در این مراسم حضور داشته باشند. در نتیجه، اطلاع از آداب خواستگاری و نوع رفتار صحیح و معین در این مراسم، اهمیت بسیاری دارد.

در روز خواستگاری، طرفین ازدواج، وظایف مختلفی را برعهده خواهند داشت که اطلاع از این وظایف ‌می‌تواند به بهبود روند برگزاری خواستگاری کمک کند. در این مقاله، تشریفات مجالس خواستگاری برای خانواده عروس و همچنین خانواده داماد را به شما توضیح داده ایم و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

مراسم خواستگاری
راهنمای برگزاری مراسم خواستگاری
میدونستی که هوم سرویز، خدمات خدمات مجالس هم ارائه میده؟

تشریفات مجالس خواستگاری برای خانواده عروس

در روز خواستگاری، خانواده عروس یک‌ سری وظایف مهم را برعهده دارند که برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم باید این وظایف را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. تشریفاتی که خانواده عروس باید برای مراسم خواستگاری به آن‌ها توجه داشته باشند، عبارتند از:

1- پذیرایی از مهمانان

به‌ طور قطع ‌می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین وظایفی که خانواده عروس در روز مراسم خواستگاری برعهده دارند، پذیرایی از مهمانان است. در گذشته‌ها، خواستگارهای دختر زمانی او را ‌می‌دیدند که با سینی چای وارد مجلس خواستگاری ‌می‌شد و با نحوه پذیرایی کردنش با چای، دختر را ارزیابی ‌می‌کردند؛ اما امروزه، دیگر این سنت همانند قدیم اجرا نمی‌شود و غالبا دخترها از همان بدو ورود خواستگاران به استقبالشان آمده و حتی معمولا کار پذیرایی را افراد دیگر انجام ‌می‌دهند. گرچه هنوز هم هستند خانواده‌هایی که در آن‌ها دختر با سینی چای از مهمانان پذیرایی ‌می‌کند.

پذیرایی در مراسم خوستگاری توسط خانواده عروس، رفتار و فرهنگ آن‌ها را نشان ‌می‌دهد؛ به همین دلیل غالبا توصیه ‌می‌شود پذیرایی در حد اعتدال بوده و به مواردی مانند تعارف زیاد یا کم، زمان پذیرایی و آغاز پذیرایی دقت شود. شما می توانید برای پذیرایی از مهمانان از تشریفات مجالس در مراسم خواستگاری از تیم خدماتی هوم سرویز کمک بگیرید و مراسم خواستگاری را به زیباترین شکل ممکن برگزار کنید.

روز خواستگاری مهم‌ترین پذیرایی همان چای و مهم‌ترین نکته در این زمینه نحوه دم کردن چای توسط عروس خانم است. به همین دلیل باید به روش دم کردن چای دقت زیادی کرد تا با رعایت نکات مهم، چای خواستگاری خوش‌ رنگ و خوش طعم شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خدمات مجالس هم ارائه میده؟
چای خواستگاری
چای خواستگاری

بهتر است نکات زیر برای دم‌ کردن چای مراسم خواستگاری در نظر گرفته شود:

[tie_list type=”lightbulb”]

  • توصیه ‌می‌شود، برای روز خواستگاری یک چای مرغوب با عطر و رنگ مناسب تهیه شود. همچنین بهتر است روز قبل از خواستگاری برای اطمینان از کیفیت چای، یک بار آن را دم کرده و امتحان کنید.

  • معمولا چای باکیفیت در مدت زمان بیست دقیقه دم ‌می‌کشد. بهترین زمان برای دم‌کردن چای حداقل نیم‌ ساعت قبل از پذیرایی کردن است.

  • غالبا توصیه ‌می‌شود چای را در قوری چینی دم کنید تا بهتر و با کیفیت بالاتری دم بکشد.

  • معمولا توصیه ‌می‌شود برای دم‌ کردن چای از مواد عطردهنده مانند هل یا دارچین استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است با ذائقه برخی افراد سازگاری نداشته باشند.

  • یکی از رسوم قدیمی ‌و رایج خانواده‌های داماد در مراسم خواستگاری بررسی رنگ چای است. به همین دلیل به رنگ چای ریخته‌ شده برای پذیرایی دقت کنید.

  • قندان‌ها را با قندهای خیلی ریز یا خیلی درشت پر نکنید.

  • برای پذیرایی از مهمانان، سینی چای را به‌ صورتی بگیرید که زیر سینه قرار گرفته و کمی‌ از خودتان فاصله داشته باشد.

  • تا زمانی که مطمئن نشده‌اید که مهمان چای را برداشته است، از پذیرایی‌ کردن چای به مهمان بعدی خودداری کنید.

  • برای حفظ تعادل غالبا توصیه ‌می‌شود هنگام تعارف چای حواس خود را جمع کرده و صحبت نکنید.

  • توصیه ‌می‌شود برای طراحی و دیزاین سینی چای از یک یا چند شاخه گل استفاده کرده و از استکان‌ها یا فنجان‌های زیبا استفاده کنید و با به‌کارگیری هرچه بهتر این موارد، نهایت سلیقه خود را به نمایش بگذارید.

[/tie_list]

در مراسم خواستگاری شما ‌می‌توانید با شیرینی و میوه نیز از مهمانان خود پذیرایی کنید. شیرینی‌های کوچک، خشک و تازه و همچنین حداقل 3 نوع از میوه‌های فصل بهترین انتخاب برای پذیرایی از مهمانان محسوب ‌می‌شوند.

غالبا برای مراسم خوستگاری احتیاجی به پذیرایی با تنقلات وجود نخواهد داشت. بهتر است پذیرایی، از افراد مسن‌تر خانواده داماد آغاز شود که این مورد احترام شما به افراد بزرگتر را نشان ‌می‌دهد.

در نهایت، توجه داشته باشید که نیازی نیست در مراسم خواستگاری پذیرایی‌های غیرعادی و پرخرجی داشته باشید و در واقع این مورد باعث افزایش ارزش دختر نخواهد شد؛ بلکه غالبا منجر به برداشت‌های بد از این رفتار‌ها ‌می‌شود! در نتیجه، بهتر است تشریفات پذیرایی از مهمانان در روز خواستگاری در حد تعادل باقی بماند.

پذیرایی از مهمانان
پذیرایی از مهمانان

2- پوشش مناسب خواستگاری

تقریبا تما‌می‌ خانم‌ها دغدغه لباس روز مراسم خواستگاری را دارند. بدیهی است که لباس هرکس نشان دهنده شخصیت او محسوب ‌می‌شود؛ به همین دلیل غالبا توصیه ‌می‌شود هم خانواده‌ها و هم خود دختر و پسر در روز مراسم خواستگاری پوششی را انتخاب کنند که از لحاظ رنگ و مدل، مناسب و متعارف باشد.

در این میان برخی هستند که ترجیح ‌می‌دهند لباس روز خواستگاری، همان لباس‌های روزانه‌شان باشد. برخی دیگر نیز استفاده از لباس‌های شیک و مجلل با آرایش‌های مجلسی را ترجیح ‌می‌دهند. اما غالبا هیچ‌ یک از این دو مورد مناسب روز مراسم خوستگاری نخواهند بود.

در واقع توصیه ‌می‌شود در این روز از لباس‌های متناسب استفاده کنید. همچنین توجه به این نکته نیز ضروری است که نادیده گرفتن پوشش مناسب مراسم خواستگاری ‌می‌تواند برای خانواده‌ها یا برای خود عروس و داماد صدمات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

می‌توان گفت پوشش مناسب خواستگاری نیز از تصمیمات مهم این مراسم محسوب ‌می‌شود. به همین دلیل سعی کنید با توجه به ویژگی‌های این مراسم یک لباس متناسب انتخاب کرده و همچین به استایل شخصی خود نیز توجه کنید.

غالبا استفاده از یک لباس رسمی ‌و مرتب، به دور از هر گونه تجملات، بهترین انتخاب برای روز مراسم خواستگاری محسوب ‌می‌شود.

از طرفی، آراستگی و مرتب‌ کردن لباس و سر و صورت نیز در روز مراسم خواستگاری بسیار اهمیت دارد. این مورد غالبا نشان‌دهنده رشد اجتماعی افراد خواهد بود؛ اما معمولا توصیه ‌می‌شود که در این مورد نیز عروس و داماد از حد اعتدال خارج نشوند.

در واقع، اگر آرایش برای پنهان‌ کردن عیب‌های احتمالی انجام شود، عدم صداقت را نشان داده و غالبا در اکثر موارد در ادامه مراسمات منجر به دلخور شدن و جدایی طرفین در زندگی مشترک خواهد شد.

تشریفات مجالس خواستگاری
تشریفات مجالس خواستگاری

تشریفات مجالس خواستگاری برای خانواده داماد

در روز مراسم خواستگاری خانواده داماد نیز باید یک‌سری تشریفات را آماده کنند که مهم‌ترین این تشریفات عبارتند از:

1- تهیه گل برای روز مراسم خواستگاری

یکی از آداب مهم روز مراسم خواستگاری، تهیه گل برای عروس از طرف خانواده داماد است. معمولا توصیه‌ می‌شود گل روز مراسم خواستگاری با بالاترین کیفیت ممکن تهیه شده و زیبا و فاخر باشد.

در واقع، گلی که خانواده داماد برای روز مراسم خواستگاری تهیه ‌می‌کنند باید در شان خانواده عروس سفارش داده شود. در اکثر مواقع، برای مراسم خواستگاری از سبدهای گل با طراحی‌های زیبا و مجلل استفاده ‌می‌شود. همچنین استفاده از گل‌هایی مانند رز، مگنولیا، مریم، لیلیوم، زنبق و سایر گل‌های زیبای فصل، برای سبد گل باعث زیباتر شدن گل خواستگاری خواهد شد.

غالبا انتخاب گل روز مراسم خواستگاری کمی ‌مشکل است، زیرا سلیقه افراد متفاوت می‌باشد. در این‌ صورت اگر داماد از قبل با عروس آشنایی داشته باشد ‌می‌تواند گل‌هایی مطابق با سلیقه عروس را تهیه کند، در غیر این‌ صورت باید بیشترین تلاش خود را به‌ کار گرفته و بهترین دسته‌ گل یا سبد گل را برای مراسم انتخاب کند.

از طرفی، تهیه گل برای مراسم خواستگاری، خوش سلیقگی، مهر و محبت داماد و همچنین توجه ویژه خانواده داماد به عروس و خانواده‌اش را نشان خواهد داد. به همین دلیل در انتخاب گل روز مراسم خواستگاری غالبا توجه به زیبایی و فاخر بودن گل بسیار ا‌همیت ‌دارد.

2- تهیه شیرینی برای روز مراسم خواستگاری

همانند تهیه گل، تهیه شیرینی برای روز مراسم خواستگاری نیز کمی‌ مشکل خواهد بود؛ زیرا برخی افراد شیرینی‌های تر و برخی دیگر شیرینی‌های خشک را ‌می‌پسندند. همچنین برخی هستند که تهیه شیرینی‌های بزرگ را نشانه بی‌سلیقگی افراد تلقی ‌می‌کنند.

اگرچه ممکن است تهیه شیرینی به اندازه تهیه یک گل مناسب برای مراسم خواستگاری اهمیت نداشته باشد؛ اما به‌ طور قطع ‌می‌توان گفت که این مورد نیز یکی از مهم‌ترین کارهایی است که خانواده داماد باید برای روز مراسم خواستگاری آن را تهیه کنند.

برای این منظور توصیه ‌می‌شود شیرینی‌های تازه، با کیفیت و خوشمزه در روز خواستگاری توسط خانواده داماد تهیه شود. همچنین توجه به این نکته نیز ضروری است که خرید شیرینی نیز نشان‌دهنده حسن نیت خانواده داماد به خانواده عروس خواهد بود و به همین دلیل بهتر است به انتخاب آن اهمیت داده شود.

شیرینی روز خواستگاری
شیرینی روز خواستگاری

3- پوشش روز مراسم خواستگاری

همانند پوشش عروس و خانواده‌اش در روز مراسم، پوشش داماد و خانواده‌اش نیز اهمیت خواهد داشت. در اکثر مواقع توصیه ‌می‌شود داماد در روز خواستگاری از کت و شلوارهای ساده یا اسپرت استفاده کرده و یک پرستیژ خاص و سنگین داشته باشد. برای داماد نیز پوشیدن پیراهن‌ها یا شلوارهای جین و کتان ساده روزانه برای مراسم خواستگاری توصیه نمی‌شود.

ایران کشوری است با شهرهای مختلف که هر کدام از این شهرها غالبا سنت‌های متنوعی برای مراسمات مختلف دارند. به همین دلیل توجه به سنت‌ها و آداب‌ مخصوص هر شهر در تشریفات مجالس خواستگاری بسیار اهمیت دارد.

در واقع اگر خانواده عروس یا داماد به سنت‌ها و آداب‌ مخصوص اهمیت ویژه‌ای بدهند؛ اما هر کدام از این سنت‌ها توسط خانواده مقابل انجام نشوند، ممکن است در نهایت خانواده مقابل اینکار را به‌منزله بی‌ احترا‌می‌ تلقی کرده و مراسم به‌ هم بخورد.

به همین دلیل در اکثر مواقع، علاوه‌ بر توجه به موارد گفته‌شده، توجه به آداب و رسوم رایج در شهرها و خانواده‌ها نیز بسیار اهمیت دارد و باید به آن‌ها نیز توجه ویژه‌ای نشان داده شود.

در کنار تما‌می‌ این موارد ذکر این نکته نیز ضروری است که علاوه‌ بر تهیه تشریفات لازم برای مراسم خواستگاری و توجه به آداب و رسوم رایج، داشتن رفتار مناسب نیز در طی مراسم بسیار اهمیت دارد.

در واقع همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، رفتار هرکس نشان دهنده شخصیت او است و داشتن رفتار نامناسب توسط عروس و داماد یا حتی هر یک از اعضای خانواده دو طرف، منجر به سوء‌برداشت توسط خانواده مقابل می شود و در نهایت این مورد نیز منجر به ایجاد کدورت و حتی به‌ هم خوردن وصلت ازدواج خواهد شد!

برای برگزاری هرچه بهتر مراسم خواستگاری، روی دکمه های زیر کلیک کنید و از خدمات تشریفات مجالس هوم سرویز استفاده کنید:

جمع‌بندی مطالب

جلسه خواستگاری، مقدمه سایر مجالس مهم عروس و داماد محسوب ‌می‌شود و به قدری اهمیت دارد که باید در برگزاری آن به نکات و جزئیات مختلفی توجه داشت.

در واقع، عدم آمادگی برای برگزاری این مراسم توسط عروس و خانواده‌اش یا عدم آمادگی داماد و خانواده‌اش برای شرکت در این مراسم منجر به ایجاد سوءتفاهم‌ می شود و حتی ممکن است باعث به‌ هم خوردن مراسم خواستگاری و ازدواج شود.

در نتیجه، در برگزاری و شرکت در مراسم خواستگاری توصیه ‌می‌شود به نکات لازم توجه داشته و با داشتن یک رفتار محترمانه و صمیمی، ارتباط درستی را با خانواده مقابل برقرار کنید. در این زمینه، استفاده از لحن تند، طلبکارانه و کنایه‌آمیز به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود.

در واقع، به یاد داشته باشید که شخصیت خانوادگی و فرهنگ خانواده عروس و داماد در همان جلسه خواستگاری نشان داده شده و همین رفتارهای خانواده‌ها ‌می‌تواند سرنوشت دو زوج را تعیین کند. در نتیجه، بهتر است علاوه‌ بر توجه به تشریفات لازم برای مجالس خواستگاری به شخصیت و رفتار کلی خود توجه داشته باشید.

در نهایت، ذکر این نکته نیز ضروری است که ارزش عروس با پذیرایی‌های غیر عادی و پرخرج یا لباس و آرایش شیک و گران قیمت تعیین نمی‌شود. همچنین ارزش داماد نیز با دسته گل‌های مجلل و گران قیمت مشخص نخواهد شد. پس برای جلوگیری از هرگونه برداشت اشتباه از این رفتارها بهتر است تشریفات خواستگاری در حد اعتدال باقی بماند.

شما می توانید برای پذیرایی از مهمانان و البته نظافت منزل در مراسم خواستگاری یا تشریفات مراسم، از تیم خدماتی هوم سرویز کمک بگیرید تا بهترین و زیباترین مراسم خواستگاری را برگزار کنید و خاطره ای شیرین از این مراسم به یاد داشته باشید. همه این خدمات را می توانید در خدمات مجالس تهران، تشریفات عروسی کرج، خدمات مجالس مشهد، تشریفات عقد و عروسی اصفهان و شیراز دریافت کنید. همچنین در صورتی که برای هر چه باشکوه تر شدن این مراسمات به اطلاعات بیشتری نیاز دارید از مطالب مرتبط با تشریفات مجالس عقد و اصول پذیرایی و تشریفات بهره مند شوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خدمات مجالس هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا