لوازم خانگی

انواع روش های کاربردی رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز در منزل

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر قهوه ساز و اسپروساز هم ارائه میده؟

دستگاه اسپرسوساز در منزل یکی از محبوب ترین وسایل در خانه است. اولین دستگاه اسپرسوساز جهان در سال 1884 به بازار عرضه شد و پس از آن تا به امروز، با پیشرفت علم و تکنولوژی انواع مختلفی از دستگاه‌های اسپرسوساز در بازار و در عرصه رقابت موجود شدند که دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی از انواع آن‌ها هستند. در این نوشته شما با روش های رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز و تعمیرات اسپرسوساز آشنا خواهید شد.

اسپرسو یک روش دم کردن قهوه است که در آن از آب داغ تحت فشار و قهوه آسیاب‌شده برای دم‌کردن قهوه استفاده می‌شود. برای این روش دستگاه‌های مختلفی اعم از دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی تولید شده‌اند که شما برای خرید آن‌ها باید ویژگی‌ها و عملکرد هرکدامشان را بهتر بدانید تا بتوانید انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

در این مقاله ویژگی‌های مهم دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی، به‌ طور کامل معرفی شده است که شما با مطالعه آن می‌توانید مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین اسپرسوساز را برای خود خریداری کرده و در نهایت، یک دستگاه اسپرسوساز در منزل خود داشته باشید. همچنین با بهترین روش رسوب زدایی دستگاه اسپرسو ساز در این مطلب آشنا می شوید که می توانید از آن برای تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز خود استفاده کنید.

ویژگی‌ های اسپرسوساز خانگی

طبق نظریه و استاندارد موسسه ملی اسپرسوی ایتالیا، دستگاه‌های اسپرسوساز باید بتوانند برای تهیه یک اسپرسوی واقعی و باکیفیت، مقدار کمی آب نزدیک به نقطه جوش را با فشار حداقل 9 بار از درون دانه‌های قهوه آسیاب شده، عبور دهند. در این‌ صورت، قهوه‌ای با بافت و کف مناسب و با کافئین بالا به دست می‌آید. در واقع مهم‌ترین نکته تهیه اسپرسوی باکیفیت همین فرآیند فشار است؛ که در دستگاه‌های ارزان‌ قیمت و نمونه‌های بی‌کیفیت دستگاه‌های اسپرسوساز این فرآیند فشار غالبا عملکرد مناسبی ندارد.

رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز
برای رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز باید چه کار کنید؟
میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر قهوه ساز و اسپروساز هم ارائه میده؟

ویژگی‌ های مهم و ضروری دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی، عبارت هستند از:

1.      توان دستگاه اسپرسوساز و فشار بخار

برای خرید دستگاه اسپرسو ساز خانگی، میزان توان دستگاه یکی از مهم‎ترین ویژگی‎هایی است که باید به آن توجه شود. توان دستگاه اسپرسوساز در فشار بخار آن است و در واقع، میزان قدرتی است که برای تولید فشار بخار آب و در نتیجه آن، برای تولید یک فنجان قهوه باکیفیت مورد نیاز است. در نتیجه، می‎توان گفت هرچه توان یا فشار بخار در دستگاه اسپرسوساز قوی‎تر باشد، اسپرسوی باکیفیت‎تری تهیه می‎شود. دستگاه‎های اسپرسوساز خانگی غالبا حداکثر فشار بخار 15 بار داشته و قدرت آن‎ها نیز غالبا بین 1000 تا 1600 وات، متغیر است.

2.      جنس بدنه دستگاه اسپرسوساز

علاوه‎ بر زیبایی، جنس بدنه دستگاه می‎تواند روی کیفیت و طول عمر آن نیز تاثیرگذار باشد. در نتیجه، در صورتی ‎که یک دستگاه اسپرسوساز با بدنه مقاوم برای منزل خود تهیه کنید، می‎توانید برای مدت طولانی‎تری از آن استفاده کنید.

3.      جنس متریال‌های به کار رفته در ساختار دستگاه اسپرسوساز

متریال و مواد به کار رفته در ساختار دستگاه اسپرسوساز روی کیفیت و دوام آن بسیار موثر است و غالبا دستگاه‌های اسپرسوسازی که قیمت پایین‌تری دارند، از دوام و کیفیت کمتری نیز برخوردار می‌باشند. در واقع برخی دستگاه‌های اسپرسوساز هستند که با استفاده از اجزا و قطعات پلاستیکی ساخته می‌شوند. بدیهی است که این دستگاه‌ها نسبت به آن‌هایی که ساختار فلزی دارند، طول عمر و دوام کمتری داشته و زودتر از کار می‌افتند. در این‌ صورت شما باید آن را تعمیر کرده یا یک دستگاه اسپرسوساز جدید تهیه کنید.

همچنین اسپرسوهایی که در دستگاه‌های استیل ضدزنگ و یا فلزی تهیه می‌شوند، کیفیت بالاتری دارند. در واقع، دستگاه‌های اسپرسوسازی که از قطعات و اجزای باکیفیت تهیه نشده‌اند، علاوه‌ بر دوام و طول عمر پایین‌تر، قابلیت تحمل گرما و فشار بالا را ندارند. بدیهی است که این موضوع روی کیفیت قهوه دم‌شده توسط دستگاه و غلظت آن تاثیرگذار خواهد بود.

از طرفی، طراحی قطعات و اجزای یک اسپرسوساز خانگی باید به‌ صورتی باشد که نازل‌ها، اهرم‌ها و خروجی‌های آن به‌ راحتی قابل استفاده و قابل شستشو باشد. همچنین اجزای یک دستگاه اسپرسوساز باکیفیت باید در برابر حرارت و فشار نیز مقاوم باشند و در واقع طراحی ارگونومیک دستگاه به صورتی باشد که از شکستن دسته‌ها و نازل‌های آن جلوگیری شود.

برای اطلاع از راهکارهای تعمیر ماشین ظرفشویی سامسونگ کلیک کنید.

رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز
قسمتهای مختلف دستگاه اسپرسوساز

4.      دسته گروپ یا همان پرتافیلتر دستگاه اسپرسوساز

دسته گروپ که با نام پرتافیلتر نیز شناخته می‌شود، قسمت مهمی از دستگاه‌های اسپرسوساز محسوب می‌شود که برای عصاره‌گیری، قهوه آسیاب‌شده درون آن قرار می‌گیرد. این قطعه یک نشانگر سطح کیفی از دستگاه اسپرسو ساز می‌باشد. همچنین، فاکتورهایی مانند قسمت پلاستیکی یا استیل و وزن پرتافیلتر می‌تواند استقامت دستگاه را تضمین کرده و در نتیجه روی عمر دستگاه اسپرسوساز تاثیرگذار خواهد بود.

5.      سبد پرتافیلتر دستگاه اسپرسوساز

سبد پرتافیلتر، یک فیلتر فلزی شبیه به سبد است که قهوه آسیاب‌شده درون آن قرار گرفته و در واقع به‌عنوان محفظه‌ای برای قهوه آسیاب شده، استفاده می‌شود. این سبد، دو نوع فشرده و غیرفشرده دارد که دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی سبدهای فشرده پرتافیلتر را دارا هستند. این سبدها روی میزان کرم روی قهوه اسپرسو بسیار تاثیرگذار می‌باشند و وجود آن‌ها برای بسیاری از افرادی که دستگاه‌های اسپرسو ساز خانگی را تهیه می‌کنند، اهمیت دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر قهوه ساز و اسپروساز هم ارائه میده؟

6.      دستگاه اسپرسوساز تک بویلر یا چند بویلر

بویلر مخزنی است که در دستگاه‌های اسپرسوساز تعبیه شده است و آب موردنیاز را گرم نگه می‌دارد. دستگاه‌های اسپرسوساز دو بویلر از یک بویلر برای گرم نگه‌ داشتن آب و از دومی به‌ عنوان نازل بخار آب استفاده می‌کنند. در این‌ صورت، اگر شما می‌خواهید با استفاده از دستگاه اسپرسوساز خود سایزهای کوچک قهوه مانند اسپرسو یا امریکانو را تهیه کنید، دستگاه تک بویلر عملکرد مورد نیاز شما را دارد؛ در صورتی‌ که برای تهیه ماگ‌های لاته یا کاپوچینو به دستگاه‌های اسپرسوساز دو بیلر یا چند بویلر نیاز دارید.

از طرفی، تعداد بویلرهای دستگاه اسپرسوساز روی دم کردن قهوه در وعده‌های مختلف روز یا برای تعداد افراد متفاوت، اهمیت دارد. در واقع، برای استفاده کمتر از دستگاه اسپرسوساز، نوع تک بویلر آن مناسب است؛ اما برای پذیرایی از مهمان‌ها یا دم کردن قهوه در طول روز به‌ صورت متعدد، باید نوع چند بویلر اسپرسوساز را خریداری کنید.

برای آموزش درست کردن نوشیدنی های خوشمزه با قهوه کلیک کنید.

7.      انعطاف‌ پذیری دستگاه اسپرسوساز

دستگاه اسپرسوساز قابلیت‌ها و برنامه‌های متعددی برای تنظیم نحوه کار با دستگاه دارد.  اغلب افراد در ابتدای کار با این دستگاه‌ها تسلط کافی روی برنامه‌های آن ندارند و نمی‌توانند با آن کار کنند. حالا اگر شما یک دستگاه اسپرسوساز خانگی منعطف خریداری کنید، به‌ سادگی می‌توانید نحوه کار با آن را آموزش ببینید و حتی می‌توانید انواع عملکردهای دستگاه را برای تهیه انواع اسپرسوها و قهوه ها امتحان کنید.

8.      عملکردهای مختلف دستگاه‌های اسپرسوساز

برخی از دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی هستند که علاوه‌ بر تولید قهوه اسپرسو شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها قهوه فیلتری یا قهوه فرانسوی نیز تهیه کنید. همچنین برخی از دستگاه‌های اسپرسوساز قابلیت تهیه اسپرسو با پودر قهوه، پد قهوه و حتی کپسول قهوه را نیز دارا هستند. بسیاری از دستگاه‌های اسپرسوساز با داشتن نازل بخار انکان تهیه کاپوچینو و لاته را نیز برای شما فراهم می‌کنند.

اسپرسوساز
درست کردن قهوه فیلتری و قهوه فرانسوی با دستگاه اسپرسوساز

سایر ویژگی‌های منحصر به‌ فرد دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی عبارتند از:

9.      سیستم قطع خودکار

دستگاه‌هایی که این قابلیت را دارا هستند، در صورتی‌که برای مدت 15 دقیقه هیچ عملیاتی با استفاده از آن‌ها انجام نشود، به‌طور خودکار خاموش می‌شوند.

10.  سیستم شست‌وشوی خودکار

در برخی از مدل‌های دستگاه‌های اسپرسوساز این ویژگی تعبیه شده است و در این‌صورت شما از بابت نظافت دستگاه خود راحت می‌شوید.

11.  آسیاب قهوه داخلی

با استفاده از آسیاب داخلی قهوه، قهوه در لحظه آسیاب شده و کیفیت نهایی آن افزایش پیدا می‌کند.

12.  فیلتر آب

اسپرسوسازهایی که فیلتر آب دارند، کیفیت قهوه تهیه شده توسط آن‌ها تحت تاثیر کیفیت آب قرار نمی‌گیرد.

13.  وارمر یا سیستم گرم نگهدارنده فنجان قهوه

14.  سینی چکه‌گیر

15.  سیستم تولید کف شیر

16.  مخزن شیر

17.  نازل بخار

با داشتن این اجزا در دستگاه اسپرسو ساز، می توان مدلهای مختلف قهوه را در خانه درست کنید و از طعم بی نظیر قهوه لذت ببرید. تمیز نگه داشتن دستگاه اسپرسوساز اهمیت زیادی دارد و روی کیفیت قهوه تاثیر می گذارد. به همین خاطر است که باید هر چند وقت یکبار برای رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز خود اقدام کنید.

تمام لوازم برقی مانند قهوه ساز و چای ساز به تعمیر و نظافت نیاز دارند و شما می توانید تعمیر چای ساز خود را به تیم هوم سرویز بسپارید.

رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز
انواع روشهای رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز

انواع روش‌های کاربردی رسوب‌ زدایی دستگاه اسپرسوساز در منزل

برای اینکه دستگاه اسپرسوساز شما عملکرد مطلوب و مناسبی داشته باشد، باید هر چند وقت یکبار و پس از چندبار استفاده، رسوب‌زدایی شود تا برای استفاده مجدد شما آماده و تمیز باشد. در واقع، عدم رسوب‌زدایی دستگاه اسپرسوساز باعث می‌شود، که قهوه و اسپرسوی تهیه‌ شده با دستگاه، طعم مطلوب و باکیفیت همیشگی را نداشته باشد. در این مواقع و با رسوب گرفتن دستگاه اسپرسوساز، قهوه‌ها و اسپرسوهای تهیه شده غالبا مزه تلخ و نامطلوبی می‌دهند و قابل خوردن نیستند!

قطعات و اجزای داخلی دستگاه اسپرسوساز همانند بدنه آن، به‌ مرور زمان دچار گرد و غبار یا حتی رسوبات آهکی آب یا قهوه می‌شوند. در این‌ صورت، شما با رسوب‌ زدایی دستگاه اسپرسوساز خود می‌توانید باکتری‌ها، چربی‌ها و رسوبات موجود در دستگاه را از بین ببرید تا مجددا بتوانید یک قهوه باکیفیت، با طعم و مزه بی‌نظیر تهیه کنید.

برای رسوب‌ زدایی دستگاه اسپرسوساز در منزل، شما باید رسوبات مخزن، پمپ و حتی بدنه دستگاه را تمیز کرده و رسوب‌ زدایی کنید. همچنین قطعات داخلی دستگاه را نیز باید از چربی‌ها و آلودگی‌های موجود تمیز کنید. برای این منظور می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

·         رسوب‌ زدایی دستگاه اسپرسوساز در منزل با استفاده از مواد شوینده طبیعی

برای رسوب‌ زدایی دستگاه اسپرسوساز می‌توانید از مواد شوینده طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. برای این منظور در ابتدا باید مقدار مناسبی از سرکه و جوش شیرین را با یکدیگر ترکیب کنید. پس از آن دستگاه را پر از آب کرده و مقداری از محلول سرکه و جوش شیرین را به آن اضافه کنید. سپس دستگاه اسپرسوساز را روشن کرده و با جوش آمدن آب درون آن، مجددا آن را خاموش کنید. به مدت نیم‌ ساعت صبر کنید تا آب داغ، درون مخزن دستگاه باقی بماند و پس از آن آب را خالی کرده و با استفاده از یک اسفنج داخل مخزن را کاملا تمیز کنید. در این‌ صورت، آهک‌ها و رسوبات موجود در مخزن دستگاه به‌ سادگی کنده شده و بدنه مخزن براق و تمیز می‌شود. اما در صورتی‌ که لایه‌های رسوب هنوز روی بدنه مخزن وجود داشته باشد، می‌توانید مجددا این مراحل را تکرار کنید.

دستگاه اسپرسوساز
رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز با استفاده از آب لیمو یا جوش شیرین

·         رسوب‌ زدایی دستگاه اسپرسوساز در منزل با استفاده از عملکرد خودکار دستگاه

برخی دستگاه‌های اسپرسوساز، قابلیت تمیز کردن خودکار دارند. در این‌ صورت، برای رسوب‌زدایی این دستگاه‌ها کافی است دکمه تمیز کردن خودکار دستگاه را فعال کنید که در این شرایط نیز عملکرد خود دستگاه اسپرسوساز باعث می‌شود که بدنه داخلی دستگاه به صورت اصولی، تمیز شود.

·         رسوب‌ زدایی و تمیز کردن بدنه دستگاه اسپرسوساز در منزل

علاوه‌ بر رسوب‌ زدایی داخل دستگاه اسپرسوساز، تمیز کردن بدنه خارجی دستگاه از چربی‌ها و غبارهای موجود و از بین بردن رسوبات بدنه نیز اهمیت دارد. برای این منظور نیز کافی است از یک پارچه تمیز نم‌دار و مایع ظرفشویی استفاده کنید. همچنین برای تمیز کردن آن قسمت‌هایی از دستگاه که قابلیت جدا شدن دارند، می‌توانید با جداکردنشان، غبارها و جرم‌های موجود روی آن‌ها را از بین ببرید.

علاوه‌ بر مایع ظرفشویی شما می‌توانید از سرکه یا آب‌ لیمو نیز استفاده کرده و با اسپری کردن سرکه و آب‌ لیمو روی بدنه و یا قطعات دستگاه اسپرسوساز، چربی‌ها و غبارهای موجود را با استفاده از یک پارچه نم‌دار تمیز کنید.

رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز
رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز با تیم هوم سرویز

رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز شما با متخصصین ما

یکی از خدمات پرطرفدار تیم هوم سرویز تعمیر قهوه ساز تهران، تعمیرات قهوه ساز خانگی کرج، تعمیر قهوه ساز صنعتی مشهد، تعمیرکار قهوه ساز شیراز، هزینه تعمیر قهوه ساز اصفهان، تعمیر اسپرسو ساز تبریز و تعمیر قهوه ساز برقی رشت است. با استفاده از این خدمات، دستگاه اسپرسوساز شما تمیز می شود و عملکرد بهتری خواهد داشت. در نتیجه با استفاده از خدمات رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز هوم سرویز می توانید قهوه های خوشمزه تر و باکیفیت تری بخورید و از طعم خوشمزه قهوه لذت ببرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر قهوه ساز و اسپروساز هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا