تعمیر و سرویس خودرو

مدت زمان تعویض باتری ماشین چقدر است؟

باتری خودرو هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی، خودروها از مدل‌های اولیه خود به سرعت فاصله می‌گیرند. یکی از قطعاتی که هر روز بیش از گذشته در خودروها نقشی مهم‌تر می‌یابند، باتری‌ها هستند. باتری‌ ماشین نقش قلب خودرو را ایفا می‌کند. اما شاید تعویض باتری ماشین، کاری سخت در نظر شما جلوه کند. شاید نگران زمانی هستید که باید صرف آن کنید و در تعمیرگاه بگذرانید. اما اشتباه می‌کنید. اگر با ما همراه باشید با زوایای تعویض باتری و مدت زمان آن آشنا خواهید شد.

اگر به موقع باتری خودروی خود را تعویض کنید، می‌توانید مطمئن باشید که سلامت موتور شما تضمین شده است. اما آیا می‌دانید زمان تعویض باتری خودرو چه وقتی است؟ اگر به دنبال پاسخ به نشانه‌های تعویض باتری خودرو هستید کلیک کنید. به متخصصین این امر مراجعه کنید نه تنها باتری شما را تعویض می‌کنند، بلکه در پنچرگیری و تعویض لاستیک نیز به شما کمک می‌کنند

خودروهای امروزی و پیشرفته، بیش از گذشته دارای قطعات الکتریکی هستند. در نتیجه، بیش از هر زمان دیگری، نیاز به باتری دارند. اگر باتری ماشین به درستی عمل نکند، هر کدام از این بخش‌ها نیز در عملکرد خود دچار مشکل می‌شوند. 

صندلی‌های برقی، گرم‌کن صندلی‌ها‌، قفل‌های برقی، پنجره‌های برقی، سان روف‌ها، پریز برق برای شارژ تلفن همراه، دستگاه پخش DVD، سیستم ناوبری، استریوهای قدرتمند و ده‌ها مورد دیگر، از مواردی است که با باتری خودرو کار می‌کنند. 

به لیست بالا می‌توانید موتور خودرو، کامپیوتر انتقال، کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز ضد قفل و سنسورها را نیز اضافه کنید‌. شاید تعجب کنید اگر بدانید که حتی در زمانی که خودرو خاموش است نیز سیستم‌های امنیتی از باتری کمک می‌گیرند.

باتری ماشین چقدر عمر می‌کند؟

باتری‌ ماشین در بهترین حالت و شرایط، چیزی حدود ۳ الی ۵ سال عمر می‌کند. اما برخی عوامل نیز وجود دارند که می‌توانند از عمر مفید این قطعه‌ی همه فن حریف بکاهند. 

شرایط آب و هوایی یکی از عواملی است که می‌تواند بر میزان عمر باتری ماشین تاثیر مستقیم بگذارد. سرما یا گرمای بیش از حد می‌تواند از عمر مفید باتری بکاهد.

سرمای شدید باعث از بین رفتن باتری می‌شود
سرمای شدید باعث از بین رفتن باتری می‌شود
میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

با این حال به طور کلی پس از سه سال، باتری شروع به تغییر می‌کند.

اما برخی از عوامل هستند که می‌توانند باعث شوند باتری شما یک شبه تخلیه شود. متداول‌ترین عاملی که باعث تخلیه باتری ماشین می‌شود، این است که چراغ خودرو در طول شب روشن بماند. اما اگر قطعات الکتریکی یا سیم‌کشی خودرو نیز‌ با مشکل مواجه شود، امکان تخلیه‌ی سریع وجود دارد. 

اما واقعیت این است که به مرور زمان، باتری فرسوده می‌شود و دیگر نمی تواند شارژ کافی را برای راه‌اندازی خودرو در خود نگه دارد. سایش، نشتی یا خوردگی اتصالات می‌تواند از دلایل آن باشد.

بهترین زمان برای تعویض باتری ماشین

ایده‌آل‌ترین حالت این است که قبل از خاموش شدن و از کار افتادن کامل باتری ماشین، آن را تعویض نمایید. اما نکته‌ی مهم این است که از کجا می‌توان فهمید که چیزی به پایان عمر باتری نمانده است؟ با ما همراه باشید. همچنین جهت اطلاع از نکات مهم بعد از تعویض باتری ماشین سری به سایر مطالب ما بزنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

چراغ چک موتور روشن باشد

با این‌حال که روشن بودن چراغ چک موتور هر معنایی می‌تواند داشته باشد، اما خالی شدن باتری ماشین نیز یکی از گزینه‌ها می‌تواند باشد. در این موارد می‌توانید از دفترچه راهنما کمک بگیرید. حتی می‌توانید به یک متخصص مراجعه کنید و از باقی‌مانده‌ی عمر باتری خود مطمئن شوید.

استارت آهسته موتور

یکی از آخرین سخنان باتری، قبل از آخرین نفس‌هایش، استارت آهسته موتور است. در اثر گذشت زمان و فرسوده شدن قطعات باتری، کارایی و عملکرد آن کمتر می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا باتری به زمان بیشتری برای استارت زدن و شارژ مجدد نیاز داشته باشد. به عبارت دیگر، چند ثانیه‌ای زمان می‌برد تا خودرو روشن شود.

باتری ماشین و نور کم چراغ‌ها

همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، قطعات الکترونیکی زیادی هستند که از باتری ماشین تغذیه می‌کنند. در صورتی که عملکرد باتری ماشین کاهش یابند، این قطعات نیز با قدرت کار نمی‌کنند. اگر تصور می‌کنید که چراغ کم نور شده، یعنی باید به فکر تعویض باتری باشید. رادیو، گرم‌کن صندلی، شارژر تلفن همراه و موارد اینچنینی اگر به خوبی سابق کار نمی‌کنند، می‌تواند زنگ خطر محسوب شود‌.

خوردگی اتصالات باتری از آثار تخلیه باتری ماشین

اگر مشاهده می‌کنید که روی فلزات باتری ماده‌ی سفید و خاکستری نشسته است، یعنی باتری ماشین دچار خوردگی شده است. قطب‌های مثبت و منفی باتری، اگر دچار خوردگی شده باشند، می‌توانند در راه‌اندازی و تامین ولتاژ خودرو مشکلاتی را ایجاد نمایند.

استشمام بوی نامطبوع از باتری ماشین

یکی از علائم خرابی باتری خودرو این است که در هنگام باز کردن کاپوت ماشین، بوی نامطبوعی مانند تخم مرغ گندیده به مشام می‌رسد. این بو احتمالا ناشی از نشتی باتری است. نشت گاز می‌تواند ناشی از آسیب یا وجود اتصال کوتاه باشد.

تخریب قاب باتری ماشین

اگر باتری در معرض گرما یا سرمای شدید قرار گیرد، ممکن است متورم شده و قاب آن ترک بخورد. اگر آنچه از ظاهر باتری متوجه می‌شوید، چیزی به جز شکل مستطیلی است، یعنی با قطعه‌ای خراب روبرو هستید.

باتری قدیمی 

همانطور که گفتیم، حتی در بهترین شرایط نیز باتری چیزی بین ۳ تا ۵ سال عمر مفید دارد. بهترین حالت این است که هر ۳ سال یک بار باتری خود را از نظر عمر باقی‌مانده چک کنید. 

تعویض باتری ماشین چقدر طول می کشد؟

تعویض باتری
تعویض باتری ماشین در زمان کوتاه

اغلب افراد زمانی که به این نتیجه می‌رسند که وقت تعویض باتری ماشین فرا رسیده است، از انجام آن سرباز می‌زنند. عمده دلیل آن‌ها نیز زمانی است که باید صرف کنند. 

اما بد نیست بدانید که معمولا برای این کار چیزی بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه زمان لازم است. این زمان بسته به نوع و مدل خودرو، سهولت دسترسی به باتری، بیرون آوردن آن و از همه مهم‌تر تجربه‌ی فردی که آن را انجام می دهد دارد. 

قطعا مکانیک ماهری که در این کار مهارت دارد، زودتر از فردی این کار را می‌کند که برای اولین بار قصد تعویض باتری را دارد.

با این حال بد نیست بدانید که تعویض باتری کار آسانی است. اگر محل قرار گیری باتری را بدانید این کار راحت‌تر است‌ در برخی از خودروها باتری در صندوق عقب قرار دارد. بهتر است قبل از اقدام به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. از طرفی بهتر است قبل از اقدام، همه‌ی لوازم جانبی و ایمنی را در دسترس قرار دهید. 

اما فراموش نکنید پس از تعویض باتری باید برخی از قطعات مانند استریو، پنجره یا کامپیوتر خودرو مجددا برنامه‌ریزی و تنظیم شوند. اما آیا می‌دانید چگونه می‌توان عمر باتری را افزایش داد؟

افزایش عمر باتری 

البته تنها آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید مهم نیست. عادات رانندگی شما نیز می‌تواند در عمر مفید باتری ماشین موثر باشد.

سفرهای کوتاهی که زود به مقصد می‌رسند باعث می‌شوند عمر باتری کوتاه‌تر شود. اگر خودرو کمتر از ۲۰ دقیقه روشن باشد، باتری زمان کافی برای شارژ کامل ندارد و این امر باعث می شود عمر باتری کاهش بیابد.

چه کسی بهتر است باتری را جایگزین کند؟

باتری ماشین
تعویض باتری ماشین هر سه سال یکبار باید انجام شود

شاید خودتان هم بتوانید باتری ماشین خود را تعویض کنید. قطعا وقتی خودتان این کار را انجام می‌دهید هم از نظر تفاوت قیمت، برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود‌. هم دست شما را در انتخاب نوع باتری باز می‌گذارد. اما ما به دلایل زیر توصیه می‌کنیم از کمک‌های یک متخصص بهره‌مند شوید.

وقت بیشتر: قطعا وقتی از کمک یک متخصص بهره‌مند می‌شوید، بیشتر به یک معنی است. در ازای پرداخت پول کمی بیشتر، وقت آزاد بیشتری خواهید داشت که به کارهای دیگری بپردازید یا استراحت کنید.

از طرفی، همانطور که گفتیم متخصصین در زمان کمتری این کار را انجام می‌دهند در نتیجه شما وقت بیشتری خواهید داشت که صرف این امر نمی‌شود.

ابزارهای بیشتر : مطمئنا زمانی که خودتان این کار را انجام می‌دهید، ابزارهای کمتری دارید. علاوه بر این این کمبود ابزارها می‌تواند ایمنی کمتری را برایتان‌ مهیا کند. از طرفی ممکن است برخی از ابزارها را نداشته باشید. در این صورت زمانی را باید صرف تهیه‌ی آن کنید. اما اگر از کمک یک متخصص بهره‌مند شوید، قطعا خیالتان راحت است که همه‌ی ابزارها یکجا جمع هستند و کار به سهولت و با سرعت انجام می‌شود.

رفت و آمد کمتر: برای این‌که خودتان باتری را تعویض کنید، یک بار باید برای تهیه‌ی قطعه‌ی جدید به فروشگاه بروید‌. سپس بار دیگری باید مراجعه کنید   باتری کهنه را جایگزین نمایید. اما اگر خودرو را نزد متخصص مکانیک ببرید، این رفت و آمد دیگر انجام نخواهد شد.

خطر کمتر: اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید، دقت کنید. اگر باتری را اشتباه نصب کنید، ماشین خراب خواهد شد. از طرفی ترک‌خوردگی، خوردگی باتری و نشت آن می‌تواند منجر به سوختن شما شود و به شما آسیب می‌زند.

آشنایی بیشتر: شاید باتری را با موفقیت نصب کنید، اما این امکان نیز وجود دارد که نتوانید معایب دیگر خودروی خود را تشخیص دهید. حسن مراجعه به مکانیک کاربلد و معتمد این است که آن‌ها دیگر عیوب خودرو را به موقع تشخیص می‌دهند. 

کلام آخر

اگر فکر می‌کنید که خودتان می‌توانید از پس تعویض باتری خود برآیید، این گوی و این میدان. قطعا تعویض باتری نکات خاص خود را دارد. اگر خودتان آن را انجام می‌دهید باید مراقب باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید. البته فراموش نکنید ما خدمات تعویض باتری ماشین در محل تهران، تعویض باتری خودرو کرج، تعویض باتری خودرو مشهد، تعمیر باتری ماشین اصفهان، هزینه تعویض باتری در خودرو تبریز و رشت را ارائه می دهیم.

اگر هنوز نمی‌دانید که به کجا باید مراجعه کنید یا نمی‌دانید که چگونه می‌توانید یک مکانیک متخصص و متعهد بیابید که بتوانید خودروی خود را به دست او بسپارید، خیالتان را راحت کنید؛ زیرا شما الان دقیقا در بهترین مکان قرار دارید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا