تعمیر و سرویس خودرو

تعویض باتری ماشین و نکات مهم آن

نکات مهم بعد از تعویض باتری را در هوم سرویز بخوانید

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

باتری عضوی حیاتی در خودرو محسوب می‌شود. بسیار از قطعات الکتریکی خودرو از همین باتری تغذیه می‌کنند. چنانچه باتری دچار مشکلی شود، این قطعات نیز عملکرد خوبی نخواهند داشت. اما پس از تعویض باتری ماشین، ممکن است در عملکرد این قطعات اختلالی ایجاد شود. اگر با ما تا انتهای مقاله همراه باشید به خوبی می‌توانید همه چیز را به نقطه‌ اول خود بازگردانید.

گاه پیش می‌آید که وقتی صبح خودرو را روشن می‌کنید، متوجه می‌شوید که باتری تخلیه شده است. در این مواقع برای تعویض باتری ماشین چه باید کرد؟  بهترین کار در این زمان این است که از خدمات تعمیر خودرو در محل بهره‌مند شوید

امروزه و با پیشرفت علم و تکنولوژی، خودروها نیز تغییرات شگرفی را پشت سر گذاشته‌اند. خودروهای مدرن شامل ده‌ها کامپیوتر داخلی هستند که هرکدام کار خاصی را انجام می‌دهند. اما مهم‌ترین کامپیوتر به ECM معروف است. ECM یا همان ماژول کنترل موتور، یکی از بخش‌های اصلی خودرو محسوب می‌شود.

 عملکرد موتور، تحت نظارت این کامپیوتر انجام می‌شود. این ماژول کنترل وظیفه دارد که از بخش‌های مختلف خودرو، داده‌های مختلفی را دریافت کرده، پردازش کند. پس از آن به واسطه‌ این داده‌ها عملکرد موتور را مدیریت می‌کند. این کامپیوتر خودرو، مانند دیگر رایانه‌ها دارای حافظه‌ داخلی است که داده‌ها را در آن ذخیره می‌کند. 

زمانی که باتری را تعویض می‌کنید، تمامی این داده‌ها از بین می‌رود. در نتیجه نیاز است تا پس از تعویض باتری، کارهایی را انجام دهید تا خودروی شما دوباره به حالت اول بازگردد.

پس از تعویض باتری ماشین چه کارهایی باید انجام داد؟

همانطور که در بالاتر نیز ذکر شد، ECM تمامی داده‌ها را در خود ذخیره می‌کند. البته نباید فراموش کنیم که این کامپیوتر خود از باتری تغذیه می‌کند. زمانی که شما باتری خودرو را تعویض می‌کنید، این کامپیوتر اطلاعاتی را از قطعات جدید در دسترس ندارد. عدم دسترسی به این اطلاعات جدید باعث می‌شود تا ECM نتواند به طور کامل موتور را مدیریت کند‌‌. 

آنچه لازم است تا پس از تعویض باتری ماشین انجام دهید، تنظیم مجدد این کامپیوتر است. البته نه تنها پس از تعویض باتری، بلکه پس از جایگزینی هر قطعه‌ جدید لازم است تا انجام شود. نصب فیلتر سوخت یا سنسور ضربه، تعویض کولر خودرو یا هر فعالیت دیگر اینچنینی، تنظیم مجدد کامپیوتر را می‌طلبد.

دقت کنید که این کار بهتر است بر اساس دفترچه راهنمای تعمیر و نگهداری خودروی شما انجام شود‌. از طرفی بهتر است قبل از تعویض باتری ماشین، کدها را یادداشت کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید.

 در خودروهای جدید یونیت گیربکس یا همان TCM با یونیت موتور یا همان ECM ترکیب شده و ECU یا واحد کنترل موتور را ایجاد می‌کنند. این قطعه را می‌توان مجددا تنظیم نمود. هر چند این کار حداقل یکبار باید انجام شود. این امر بدان جهت است که با نصب قطعه جدید، فرآیند یادگیری دوباره انجام شود.

ٍECM خودرو
ٍECM خودرو
میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

مراحل تنظیم مجدد کامپیوتر خودرو پس از تعویض باتری

آنچه در بخش قبل ذکر شد، در واقع همان ریست کردن مجدد کامپیوتر خودرو به حالت کارخانه است. اما این کار را به چه طریق می‌توان انجام داد؟

یکی از روش‌ها این است که ابتدا کابل باتری را دو الی ۳ دقیقه جدا کنید. پس از این‌که کابل را دوباره روشن کردید چراغ موتور را چک کنید. باید دقت کنید که آیا این چراغ دوباره روشن می‌شود یا خیر.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

برای اطمینان می‌توانید کمی رانندگی کنید تا ECU متوجه شود که آیا هنوز مشکلی وجود دارد یا خیر. اگر مشکلی وجود داشته باشد، چراغ چک روشن شده و کد خطا ظاهر می‌شود. همین کدها شما را به سمت ریشه مشکل هدایت می‌کند.

پس از تعویض باتری ماشین باید رایانه را مجددا تنظیم کنید تا بتواند کنترل موتور را دوباره به دست گیرد. اما فراموش نکنید قبل از تنظیم مجدد، کابل‌های باتری را چک کنید و مطمئن شوید مشکلی وجود ندارد. با این کار باتری به عنوان منبع تغذیه از کامپیوتر پشتیبانی می‌کند.

ریست کردن بعد از تعویض باتری
نکات مهم بعد از تعویض باتری

نکات مهم پس از تعویض باتری ماشین

از آنجا که باتری حکم قلب خودرو را دارد، اگر قطع شود، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. در واقع قطع باتری می‌تواند نتایجی را با خود به همراه آورد که انتظارش را نداشتید.

 قطعا شما هم تمایل دارید که تعویض باتری ماشین را بی‌ هیچ خطری انجام دهید. برای این منظور به موارد زیر توجه کنید:

قبل از خارج کردن باتری از محفظه‌ی خود، به ولتاژ باتری دقت کنید. ولتاژ باید روی (PCM) و سایر ماژول‌ها حفظ شود. فراموش نکنید که در صورت روشن بودن خودرو، هرگز باتری را جدا نکنید.

در زمانی که باتری جدا می‌شود و اتصالاتش از موتور قطع می‌شود، اتفاقاتی می‌افتد. یکی از آن‌ها این است که سیستم الکتریکی با جهش ولتاژ روبرو می‌شود. این امر باعث آسیب ماژول‌های الکتریکی می‌شود. این امر به معنای ارور یا خطا در بخش حافظه‌ کامپیوتر است. یکی از عواقب این خطا، اشتباه در سایر بخش‌ها خواهد بود.

زمانی که بخش ماژول کنترل قدرت یا همان PCM ولتاژ خود را از دست می‌دهد، تنظیماتی که برای حافظه تطبیقی انجام شده بود، فراموش می‌شود. این تنظیمات در هر وسیله‌ نقلیه با کنترل موتورهای کامپیوتر انجام می‌شود. این تنظیمات همان تغییراتی است که PCM در طول زمان آموخته است. این تغییرات می‌تواند شامل مخلوط سوخت، نقاط تغییر انتقال و سایر عملکردهای کنترلی باشد. این تغییرات حاصل خودآزمایی PCM است. 

مشکلات تعویض باتری ماشین

با قطع و تعویض باتری، مشکلات زیر رخ می‌دهد:

مشکلات هنگام شروع 

مسائل مربوط به قابلیت رانندگی خودرو

از دست دادن تهویه مطبوع

مسائل مربوط به عملکرد لوازم جانبی قدرت (صندلی‌ها، درها، پنجره‌ها، سانروف)

چراغ های هشداردهنده نادرست

آسیب به ماژول‌های الکترونیکی

 در خودروهای مدرن‌تر، قطع باتری منجر به حذف حافظه می‌شود. از طرفی می‌تواند اطلاعات آموخته شده‌ای را از بین ببرد که برای عملکرد مناسب سایر ماژول‌ها لازم و حیاتی است. به همین دلیل بهتر است به خوبی با این واقعیت آشنا باشید که با قطع باتری چه مسائلی پیش خواهد آمد. اما از یاد نبرید که این مشکلات بسته به نوع، سال و مدل خودرو می‌تواند متفاوت باشد.

کارکرد ضعیف موتور، نتیجه تعویض باتری ماشین

در صورت قطع اتصالات باتری، در عملکرد موتور ضعف ایجاد می‌شود. این امر به این دلیل است که تنظیمات تراز سوخت تنظیمات خود را از دست داده است. تا زمانی که PCM تغییرات شیفت را دوباره نیاموزد، انتقال به خوبی انجام نمی‌شود. همین امر منجر به اختلال در عملکرد سیستم ABS یا کیسه هوا می‌شود.

تهویه مطبوع

یکی دیگر از مشکلات به وجود آمده این است که ماژول کنترل آب و هوا نیز دچار اختلال می‌شود و نیاز به تنظیم مجدد دارد. به همین دلیل در برخی از وسایل نقلیه، تهویه مطبوع یا A/C تا زمان تنظیم مجدد قادر نخواهد بود که به درستی کار کند. جهت نیاز به تعمیر کولر خودرو کلیک کنید.

ماژول کنترل مرکزی یا BCM 

تعویض باتری ماشین می‌تواند باعث شود تا لوازم جانبی برقی نیز دچار مشکل شود. پنجره‌های برقی، گرم‌کن صندلی‌ها، سانروف برقی و تنظیمات سیستم تعلیق الکترونیکی تنها چند نمونه از این لوازم جانبی هستند. از طرفی قطع باتری می‌تواند سیستم ضد سرقت خودرو را غیر فعال کند. از آنجا که حافظه‌ خودرو معتقد است خودرو به سرقت رفته است، در نتیجه موتور می‌چرخد؛ اما روشن نمی‌شود!

تنظیمات پنجره برق، سقف برقی و سنسور زاویه فرمان نیز دوباره باید تنظیم می‌شود.

تعویض باتری خودرو و شارژ خودرو

در برخی از خودروها، مکانیزم شارژ خودرو به نحوی طراحی شده است که با افزایش سن، شارژ افزایش می‌یابد. اما چنانچه باتری تعویض شود رادیو و ساعت خودرو نیز تنظیمات خود را از دست بدهند. در صورتی که سوالاتی در ازتباط با نشانه های تعویض باتری خودرو دارید این مطلب را حتما مطالعه کنید.

هشدار

تعویص باتری
تعویص باتری

قبل از این‌که اتصالات باتری را قطع کنید، دقت کنید که موتور حتما خاموش باشد. پس از آن می‌توانید به وسیله‌ی فندک یا کانکتور OBD-II، بخشی از حافظه را که اطلاعات را ذخیره می‌کند به باتری کوچک وصل کنید. کانکتور OBD-II بر روی فرمان، در زیر راننده داشبورد نصب شده است.

اکنون زمان آن است که باتری قدیمی را بردارید. اما مواظب باشید تا کابل مثبت با بدنه تماس پیدا نکند. سپس کانکتور‌ها را وصل کرده و باتری جدید را نصب کنید.

آخرین مرحله آن است که بخش ذخیره حافظه را از ماشین جدا کنید.

پس از این‌که باتری را نصب نمودید، به ۱۰ دوره‌ ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای نیاز دارید. اما توجه کنید که بهتر است تنها استارت بزنید و خودرو را درجا روشن نگه دارید. به اصطلاح نیاز به استارت سرد به مدت ۱۵ الی۳۰ دقیقه دارید. هر کدام از این دوره‌ها باعث می‌شود موتور بهتر از قبل عمل کند‌. در صورت علاقه به مطالعه روش تعویض روغن ماشین خوابیده کلیک کنید.

کلام آخر

بسیاری از افراد علاقه دارند تا خود باتری خودروی خود را تعویض کنند. شاید در عمل کاری راحت باشد. اما فراموش نکنید که این کار نیز مانند هر کار دیگری فوت‌هایی دارد. اگر به دقت این نکات را رعایت نکنید می‌تواند خودروی شما را با مشکلاتی روبرو کند. اگر مایلید بدانید که خدمات کارواش در محل چیست کلیک کنید.

به همین دلیل توصیه‌ اکید ما این است که علی‌الخصوص خودروهای مدرن‌تر را برای تعویض باتری نزد متخصصین آن ببرید. این کار باعث می‌شود تا با خیال راحت به تعویض باتری بپردازید.

اما اگر نمی‌دانید که از کجا می‌توان متخصصین با اعتماد و قابلی را در این زمینه پیدا کرد، نگران نباشید. هوم سرویز دقیقا همان جایی است که به شما کمک می‌کند تا با بهترین، معتمدترین و متخصص‌ترین تکنیسین‌ها در ارتباط باشید. خدمات باتری خودرو تهران، تعویض باتری ماشین کرج، قیمت باتری ماشین مشهد، هزینه تعویض باتری خودرو تبریز, شارژ باتری ماشین اصفهان و رشت خدمات ارائه می دهند و می توانید با خیال راحت سوار ماشین خود شوید و از رانندگی لذت ببرید.

با ما همراه باشید. ما در کنار شما هستیم.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا