تعمیر و سرویس خودرو

تعویض روغن ماشین خوابیده

اصول تعویض روغن موتور در ماشین های خوابیده

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

تا به حال برایتان پیش آمده که مدتی با خودروی خود رانندگی نکرده باشید و باتری خودروی شما خوابیده باشد؟ در این شرایط سوالی که مطرح  می‌شود این است: آیا روغن ماشین خوابیده را باید تعویض کرد؟ چگونه باید تعویض روغن ماشین خوابیده را انجام داد؟ برای پیدا کردن جواب این سوالات با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

شاید شما ندانید که نحوه تعویض روغن موتور ماشین خوابیده چگونه است؟ برای این موضوع پیشنهاد می کنیم هم مقاله ما را بخوانید و هم با یک متخصص مشورت کنید.

آیا طول عمر روغن، در همه‌ شرایط یکسان است؟

طول عمر روغن موتور، به شرایط خاصی بستگی دارد؛ اما اگر از روغن موتور استفاده نکنید، حدود ۵ سال می‌تواند کیفیت اولیه‌ خود را حفظ کند. این برآورد اولیه، به عوامل بسیار زیادی ارتباط دارد. هرچند این رقم بیشتر در مورد روغنی به کار گرفته می‌رود که هنوز وارد خودرو نشده است. نکته‌ اصلی این است که روغنی که در خودرو وجود دارد، حدودا چقدر دوام می‌آورد؟ حهت اطلاع از شرایط دیگر خودروها مطلب تعویض روغن ماشین سنگین را مطالعه کنید.

فاصله‌ تعویض روغن، یا بر حسب کیلومتر محاسبه می‌شود یا به مدت زمان رانندگی بستگی دارد. شما اگر در طی ۶ ماه الی یک سال با خودروی خود، کیلومتر خواسته شده را سفر نکنید، باز هم لازم است تا روغن موتور را تعویض کنید. برای اطلاع دقیق از تعویض روغن ماشین هر چند کیلومتر باید انجام شود سایر مطالب ما را نیز مطالعه کنید.

دنیای پیشرفته خودروها به حدی بزرگ و گیج کننده است که توصیه می‌کنیم با یک متخصص نیز‌ مشورت کنید و به تنهایی تصمیم نگیرید. 

زمانی که با خودروی خود مدتی است رانندگی نکرده‌اید و ماشین شما در اصطلاح خوابیده، باید عواملی را در نظر بگیرید تا بتوانید به صورت حدودی دریابید که چه زمانی وقت تعویض روغن ماشین خوابیده است. قطعا زمانی که این مقاله را می‌خوانید، اگر خودروی شما در این شرایط باشد، این سوالات ذهن شما را نیز مشغول خواهد کرد:

اگر خودرو برای مدتی طولانی خاموش باشد و حرکت نکند، آیا باز هم روغن موتور خراب می‌شود؟

اگر حدود یک سال از ماشین استفاده نشود، چند وقت یکبار به تعویض روغن نیاز است؟

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

اگر پس از مدتی با روغن قدیمی ماشین رانندگی کنم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

بد نیست بدانید حتی اگر مدتی است با خودروی خود رانندگی نمی‌کنید، باز هم باید در این شرایط روغن ماشین خوابیده خود را تعویض کنید. با ما بمانید تا نکات کاربردی و جالبی را در این زمینه یاد بگیرید. اگر مایلید در ارتباط با کارواش در محل و سیار اطلاعاتی داشته باشید سری به سایر مطالب ما بزنید.

آیا روغن ماشین خوابیده، خراب می‌شود؟

یک قانون را فراموش نکنید. قانون آنتروپی! همه چیز در جهان به گونه‌ای درست شده است که خراب شود. بر اساس قوانین زیست شناسی، فیزیک و شیمی، برای هر چیزی عمری وجود دارد. این بدان معنی است که هر چیزی پس از مدتی دیگر عمل نمی‌کند. به عبارت ساده‌تر، روغن موتور نیز پس از مدتی از درجه اعتبار ساقط می‌شود و خراب شده، دیگر قابلیت استفاده ندارد.

حتی روغن موتورهای آکبندی که هرگز وارد خودرو نشده‌اند نیز پس از ۵ سال تاریخ انقضای آن‌ها فرا می‌رسد. اما ذکر یک نکته لازم است. روغن موتورهای فرآوری شده و مصنوعی ماندگارتر هستند. این به چه معناست؟

روغن، مایعی است که به عواملی مانند دما، نور و فشار، واکنش نشان می‌دهد. ترکیبات روغن پس از مدتی و در اثر قرار گرفتن در معرض عوامل ذکر شده، تغییر می‌کند. برخی مواد افزودنی می‌توانند این زمان را کمی افزایش دهند. با این حال، این ماندگاری همیشگی نیست. 

اکنون وقت پاسخ دادن به سوال مطرح شده است: حتی اگر ماشین در بهترین وضعیت قبل از خوابیدن بوده باشد، باز هم روغن موتورش خراب می‌شود و باید آن‌ را تعویض کنید؟ بله بهترین و بیشترین زمانی که روغن حتی بدون فعالیت در خودرو دوام می‌آورد، ۶ ماه است. یک سال زمانی طولانی برای این کار است.

همه‌ مکانیک‌ها این نظر را به شما می دهند که روغن در موتور ماشین نباید بیش از ۶ ماه باقی بماند. این زمان، حتی در مورد خودروی بلا استفاده نیز صدق می‌کند.

تعویض روغن ماشین خوابیده، در طی یک سال چند بار باید انجام شود؟

اگر خودروی خود را به هر دلیلی، بیش از ۱ سال در پارکینگ رها کنید، منتظر چیزهای عجیبی باشید. زمانی که پس از یک سال به خودروی خود سر می‌زنید، تنها ظاهر خودروی شما همان خواهد بود‌. دیگر اجزای خودروی شما همان اجزای ماشین قدیمی نخواهد بود.

خودروها به نحوی طراحی نشده‌اند که مدتی بدون فعالیت بتوانند همان کیفیت سابق خود را حفظ کنند. روغن خراب باعث می‌شود تا قطعات موتور به یکدیگر ساییده شده و در اثر مرور زمان و اصطکاک از بین بروند.

چرخش لاستیک، فشار هوا در لاستیک‌ها، انتقال مایعات، مایع مبرد و حتی مایع شستشوی شیشه جلو، شیلنگ و فیلترها ممکن است زمانی که خودرو برای مدت طولانی کار نکند، از بین بروند.

تعویض روغن ماشین خوابیده
تعویض روغن ماشین خوابیده
میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

اما اگر واقعا شرایط به نحوی است که نمی‌توانید برای مدت یکسال از خودروی خود استفاده کنید، بهتر است در محلی نگهداری کنید که شرایط مناسب داشته باشد. اگر در خیابان خودروی خود را رها کنید، منتظر انواع خرابی‌های ظاهری و داخلی قطعات خودروی خود باشید.

اگر‌ محلی برای نگهداری ماشین ندارید، حتما با یک روکش، خودروی‌ خود را بپوشانید.

اگر از ماشین خود برای مدت کوتاهی استفاده نمی‌کنید، خیلی نیاز به مراقبت ندارد. اما بهتر است باد لاستیک‌ها یا مخزن سوخت را چک کنید تا غافلگیر نشوید. 

اگر حدود سه ماه یا بیشتر قرار است از خودروی خود استفاده نکنید، بهتر است قبل از این‌که ماشین را تنها رها کنید، روغن ماشین خوابیده را تعویض کنید. باتری را نیز در فضای خشک نگهداری کنید. حتی بهتر است لاستیک‌ها را نیز از خودرو خارج کنید. وزن خودرو باعث می‌شود تا به لاستیک‌ها فشار آمده و صاف شوند. در صورت نیاز به پنچرگیری سیار کلیک کنید.

برای قسمت‌های داخلی خودرو نیز تمهیداتی بیندیشید تا پارچه‌ها از خوردگی و بید زدگی محافظت شوند. بهترین کار این است که از کسی بخواهید هر چند وقت یکبار خودرو را از پارک خارج کند تا به خودرو آسیب جدی وارد نشود.

روش تعویض روغن ماشین خوابیده

خودرو زمانی که مدتها حرکت نکرده باشد، این‌ امکان وجود دارد که مقداری از روغن نشت کند. همین امر باعث افت فشار شده و باعث می‌شود موتور عمل نکند. برای این‌ که پس از مدتی که خودرو را‌ رها کرده‌اید مطمئن شوید که همه‌ چیز طبیعی است، باید میزان سطح روغن را در طی مراحل زیر بررسی و آزمایش کنید.

تعویض روغن موتور ماشین خوابیده
تعویض روغن موتور ماشین خوابیده

برای درک بهتر سطح فشار بهتر است کاپوت را باز کنید.

فرستنده فشار روغن موتور را در مخزن روغن روی بلوک موتور قرار دهید. فرستنده فشار روغن در واقع استوانه‌ای کوچک است که می‌تواند فشار روغن را به گیجی که در روی داشبورد قرار دارد منتقل کند. اگر جای دقیق آن را نمی‌دانید باید از دفترچه راهنما استفاده کنید.

سطلی را برای تخلیه‌ روغن در زیر مخزن روغن خودرو قرار دهید. 

قبل از هرکاری فراموش نکنید که اتصال برق را از فرستنده فشار روغن جدا کنید.

با کمک یک آچار مناسب، فرستنده فشار را از بلوک موتور جدا کنید.

با کمک دفترچه راهنمای کیت فشار، تستر را سوار کنید.

اکنون وقت آن است که سطح روغن را بررسی کنید. باید مطمئن شوید که مخزن روغن به درستی پر شده است.

خودرو را روشن کنید و اجازه دهید موتور پنج دقیقه در جا روشن بماند. این کار را تا زمانی ادامه دهید که دمای ماشین به حد کار برسد.

دوباره به کمک دفترچه راهنما نیاز دارید. باید مشخص کنید که محدوده فشار برای یک دور در دقیقه چقدر است.

از کسی بخواهید تا موتور را در طول کار روشن نگه دارد. 

فشار روغن را بررسی کنید و جایی یادداشت کنید.

اکنون موتور را خاموش کنید و اجازه دهید تا موتور خاموش خنک شود. 

دستگاه تست فشار را مجددا نصب کنید.

اتصال برق فرستنده را نیز دوباره متصل نمایید.

خودرو را پایین آورید.

سطح روغن را تا رسیدن به نقطه‌ مطلوب پر‌ کنید.

بررسی فشار روغن
بررسی فشار روغن

کلام آخر

خودروسازان، خودرو را به نحوی طراحی می‌کنند که با کار کردن بیشتر، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. باتری و روغن خودرو، که مانند قلب و خون آن محسوب می‌شوند، در اثر‌ حرکت بیشتر و مستمر ماشین شارژ می‌شوند و بهتر عمل می‌کنند.

حال اگر خودرویی را برای مدتی طولانی روشن نکنید، به نیاز آن پشت کرده‌اید! پس باید منتظر عواقب آن هم باشید. خودروی خوابیده می‌تواند پس از مدتی طولانی مشکلاتی جدی به همراه داشته باشد. کاهش سطح روغن یا خراب شدن روغن ماشین خوابیده، تنها یکی از عوارض آن است و نیاز به تعویض روغم ماشین خوابیده دارید.

بهتر است قبل از به کارگیری دوباره ماشین خوابیده خود، روغن خودرو را بررسی کنید تا با مشکلات بعدی مواجه نشوید.

اگر هنوز هم نمی‌دانید به چه کسی باید مراجعه کنید، تنها کافی است به ما سری بزنید. برای انجام کارهای مرتبط با خودرو نظیر نصب دزدگیر خودرو و تعمیرکار خودرو سیار ما استفاده کنید. خدمات ما را تعویض روغن موتور تهران، تعویض روغن سیار کرج، تعویض روغن آنلاین شیراز، تعویض روغنی سیار اصفهان، قیمت روغن ماشین تبریز را به متخصصین ما بسپارید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا