لوله کشی و تاسیسات

همه چیز درباره سیستم گرمایش از کف

معرفی یک سیستم گرمایشی مدرن و جذاب

میدونستی که هوم سرویز، خدمات اجرای سیستم گرمایش از کف هم ارائه میده؟

اگر از جمله طرفداران اصول دکوراسیون و چیدمان منزل باشید، حتما به سراغ امکاناتی رفته اید که به شیوه مدرن و لوکس طراحی شده اند تا فضای خانه را لوکس تر و زیباتر کنند. در کنار سایر روش های گرمایشی اجرای سیستم گرمایش از کف که با نام سیستم گرمایشی کف تابشی هم شناخته شده است، یکی از جدیدترین امکانات برای خانه های مدرن و لوکس است که باعث گرم شدن فضای خانه و زیبایی بیشتر محیط خانه می شود. در این نوشته از هوم سرویز، شما با سیستم گرمایش از کف و مزایای آن آشنا خواهید شد و از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

اگر می خواهید با این مدل سیستم های مدرن و لوکس برای گرمایش محیط خانه آشنا شوید، با ما همراه باشید.

اجرای سیستم گرمایش از کف چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تا چندین سال اخیر، اکثرا برای گرم کردن محیط از سیستم‌های گرمایش رادیاتوری یا شوفاژ استفاده می‌شد. در این سیستم‌ها، مرکز گرمادهی در موتورخانه قرار داشته و از آن مکان دما توسط هوا به بخش‌های مختلف ساختمان منتقل می‌شد. اما در سیستم گرمایش از کف، که یکی از مدرن‌ترین امکانات برای گرمایش ساختمان‌ها محسوب می‌شود، گرما از طریق سطح زمین پخش شده و به این واسطه اگر روی زمین راه بروید، گرمای این سیستم را احساس می‌کنید. در نتیجه، در این نوع از سیستم‌های گرمایشی، تمامی‌بخش‌های محیط، به دلیل انتقال گرما از سمت پایین به بالا، دمای یکسانی خواهند داشت.

سیستم گرمایش از کف
سیستم گرمایش از کف
میدونستی که هوم سرویز، خدمات اجرای سیستم گرمایش از کف هم ارائه میده؟

نحوه عملکرد سیستم گرمایش از کف

در این سیستم‌ها، لوله‌های مخصوصی که غالبا لوله‌های 5 لایه یا 3 لایه هستند، از قسمت زیری کف زمین عبور داده می‌شوند. با راه‌اندازی سیستم گرمایش از کف، آب گرم از داخل این لوله‌ها عبور کرده و در نتیجه آن، گرما از کف ساختمان به‌ صورت یکنواخت در محیط پخش خواهد شد. سیستم‌های گرمایش از کف غالبا می‌توانند تا ارتفاع دو متر از کف زمین را گرم نگه دارند. همچنین حداکثر دمای کف در این سیستم‌ها، 29 درجه سانتی‌گراد است که در مقایسه با سایر سیستم‌های حرارتی می‌توانند 25 تا 30 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. یکی از کاربردی‌ترین مزایای این سیستم‌ها، امکان استفاده از آن‌ها برای محیط‌های بزرگ است و در این زمینه بسیار مقرون به‌صرفه خواهند بود.

یادتان باشد که نصب و استفاده از سیستم گرمایش از کف نکات خاص خودش را دارد و در ادامه این نوشته شما با این نکات آشنا خواهید شد.

روش‌های کنترل دما در سیستم‌ گرمایش از کف

برای کنترل دما در سیستم‌های گرمایش از کف دو روش مختلف وجود دارد:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات اجرای سیستم گرمایش از کف هم ارائه میده؟
  1. کنترل دما به‌صورت دستی: در این روش امکان کنترل دما با شیرآلات قطع و وصل فراهم خواهد شد.
  2. کنترل دما به‌صورت اتوماتیک: در این روش نیز، همانطور که از نامش پیداست، کنترل دما با استفاده از حسگرهای موجود کنترل خواهد شد.

روش کنترل دمای سیستم گرمایش کف هنگام راه‌اندازی آن مشخص ‌می‌شود.

کنترل دمای سیستم گرمایش از کف
کنترل دمای سیستم گرمایش از کف

روش‌های راه‌ اندازی سیستم‌ گرمایش از کف

نحوه عملکرد و در واقع راه‌ اندازی این سیستم گرمایشی، به 3 روش مختلف انجام می‌شود:

سیستم‌های گرمایشی که با آب گرم راه‌اندازی می‌شوند

در این سیستم‌ها از لوله‌های 5 لایه در کف ساختمان استفاده می شود و آب گرم نیز در موتورخانه تولید خواهد شد. آب گرم‌شده توسط موتورخانه یا بویلر به واسطه استفاده از پمپ‌های سیرکولاتور به لوله‌هایی که در کف زمین تعبیه شده اند، منتقل خواهند شد. این سیستم نسبت به انواع سیستم‌های بعدی گرمایش از کف، مقرون به‌صرفه‌تر بوده و هزینه‌های کمتری در پی خواهد داشت.

سیستم‌های گرمایشی که با جریان الکتریسیته راه‌اندازی می‌شوند.

در این روش، برای راه‌اندازی سیستم گرمایش از کف، کابل‌های حرارتی مخصوصی در کف اتاق نصب خواهند شد. ، این کابل‌ها با عبور جریان الکتریسیه گرم شده و گرما را به کف زمین و محیط اطراف، انتقال می‌دهند. در این روش، برق بالایی مصرف می‌شود؛ به ‌همین دلیل راه‌اندازی سیستم گرمایش از کف با جریان الکتریسیته بیشتر برای کشورهایی مناسب است که قیمت برق در آن کشور‌ها پایین و به ‌صرفه می‌باشد.

سیستم‌های گرمایشی که با هوای گرم راه‌اندازی می‌شوند.

در برخی سیستم‌های گرمایش از کف، گرما با استفاده از هوای گرم تولید می‌شود. اما از آنجایی که هوا قادر به نگه ‌داشتن گرمای زیادی نیست، این روش در محیط‌های مسکونی قابل استفاده نبوده و مقرون به‌صرفه نیز نخواهد بود. به خصوص برای افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند، راه‌اندازی سیستم‌های گرمایش از کف با هوای گرم، توصیه نمی‌شود.

سیستم گرمایش از کف
سیستم گرمایش از کف

پیدا کردن کسی که کارهای تخصصی مرتبط با سیستم های گرمایشی و سرمایشی را بلد باشد، کار راحتی نیست. به همین دلیل است که شما باید کارهایی نظیر راه اندازی و تعمیر موتورخانه، نصب پکیج و سرویس شوفاژ را به افراد حرفه ای و باتجربه بسپارید. تیم حرفه ای ما می توانند انواع سیستم های گرمایشی را برای شما نصب و راه اندازی کنند. مثلا شما می توانید راه اندازی موتورخانه ساختمان خود را به تیم هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن این کار را برای شما انجام دهند.

مزایای نصب سیستم گرمایش از کف نسبت‌ به سایر سیستم‌های گرمایشی

سیستم‌های گرمایش از کف در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی یک ‌سری ویژگی‌های خاص و مزایایی را شامل می‌شوند؛ از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استفاده بهینه از انرژی و بازدهی بیشتر

در سیستم‌های گرمایش تعبیه شده در کف، از انرژی به‌ صورت بهینه استفاده می‌شود. برای گرم نگه‌داشتن فضای یک اتاق با استفاده از رادیاتورهای سنتی نیاز به دمای 65 تا 75 درجه سانتی‌گراد در رادیاتور‌ها است؛ در صورتی‌ که در سیستم‌های گرمایشی تابشی تنها با فراهم کردن دمای 29 درجه سانتی‌گراد کل فضای یک اتاق به ‌صورت یکنواخت گرم خواهد شد. به ‌همین دلیل با استفاده از سیستم‌های گرمایشی در کف خانه، انرژی کمتری مصرف می‌شود.

از طرفی، در استفاده از رادیاتورها، کل دمای یک اتاق به‌ صورت یکنواخت نبوده و مکان‌های نزدیک به رادیاتور گرم‌تر خواهند بود. اما در سیستم گرمایشی از کف، به ‌دلیل انتقال گرما از کف اتاق به سمت بالا، اختلاف دما در نقاط مختلف اتاق وجود نخواهد داشت.

2- استفاده آسان و بدون دردسر

این سیستم‌های گرمایشی، پس از نصب و راه‌اندازی، غالبا تا 30 سال نیاز به هیچگونه تعمیر یا نگهداری ندارند و شما می‌توانید تا مدتها بدون دردسر از آن‌ها استفاده کنید. کنترل گرما نیز در این سیستم‌ها بسیار ساده انجام شده و استفاده از آن‌ها کاملا اقتصادی خواهد بود. در واقع شما می‌توانید تنها با استفاده از شیرآلات قطع و وصلی که به خروجی‌های هر کلکتور متصل است، دما را در منطقه‌های حرارتی به‌ صورت دستی، کنترل کنید.

3- عدم استفاده از فضای دکوراسیون منزل

همانطور که خواندید، در این سیستم‌های گرمایشی، انتقال گرما از کف زمین انجام شده و دیگر نیازی به نصب رادیاتور یا شوفاژ نخواهد بود. به ‌همین دلیل، در سالن یا اتاق‌ها، فضای بیشتری در اختیار دارید و می‌توانید دکوراسیون‌های موردنظر خود را اجرا کنید. همچنین دیگر در رابطه با ست کردن دکوراسیون با رادیاتور نگران نخواهید بود! اگر دوست دارید دکوراسیون منزل شما به صورت شیک و مدرن انجام شود، کار طراحی دکوراسیون خانه خود را به افراد باسلیقه و طراحان هوم سرویز بسپارید تا خانه ای فوق العاده زیبا به شما تحویل دهند.

4- ایمنی و راحتی بیشتر

در صورتی که فرزند کوچک ‌دارید، احتمالا می‌دانید که یکی از خطرناک‌ترین نقاط خانه برای کودکان، کنار شوفاژ یا بخاری است. حالا با نصب و راه‌اندازی سیستم گرمایشی در کف ساختمان، دیگر نگران این مسئله نخواهید بود.

یکی از بهترین مزایای سیستم های گرمایشی تابشی این است که افراد هنگام راه رفتن روی کف اتاق یا سالن منزل خود، گرمای مطلوبی را احساس می‌کنند. به همین دلیل وسایل خانه و سایر سطوح داخل اتاق نیز گرم شده و در نتیجه آن، حرارت بدن به اشیاء منتقل نمی‌شود. این ویژگی به خصوص برای خانه‌هایی که سقف‌های بلند یا پنجره‌های بزرگ دارند و حتی فضاهایی مانند حمام، بسیار مناسب است و سیستم گرمایش از کف می‌تواند این فضاها را به راحتی گرم کند. پس اگر دوست دارید که با وارد شدن به حمام یخ نزنید، سیستم گرمایش از کف را برای خانه خود انتخاب کنید.

مزایای سیستم گرمایشی از کف
مزایای سیستم گرمایشی از کف

5- قابلیت سازگاری با انواع کفپوش‌ها

با استفاده از سیستم‌های گرمایش از کف، شما می‌توانید از کفپوش موردنظر خود نیز استفاده کرده و حتی فضای دیوارها را نیز به سلیقه خود طراحی کنید. در واقع، سیستم گرمایش از کف با تمامی‌ انواع روکش‌ها، اعم از سنگ، چوب، فرش و حتی کاشی سازگاری داشته و شما برای این مسئله دچار محدودیت نخواهید شد.

6- عدم ایجاد سروصدا

یکی از کاربردی‌ترین مزایای سیستم‌های گرمایشی از کف، عدم ایجاد سروصدا هنگام کار کردن این سیستم‌ها است. در واقع، با کار کردن این سیستم گرمایش، هیچ صدایی مانند صدای فن، لرزش کانال یا صدای عبور آب از لوله‌ها شنیده نخواهد شد.

نکات مهم برای تعمیر شوفاژ موتورخانه

7- عدم ایجاد آلودگی

شاید دیده باشید که اغلب وسایل گرمایشی، مانند بخاری، رادیاتور و حتی شوفاژ باعث مشکلاتی مانند سیاه‌ شدن و تیره ‌شدن دیوارها و سقف اتاق می‌شوند. با اطمینان می‌توان گفت که سیستم گرمایشی کف ساختمان هیچگونه کثیفی و آلودگی در محیط ایجاد نمی‌کند. از طرفی، نصب این سیستم‌ها در محیط‌های مرطوب مانند سرویس بهداشتی و حمام می‌تواند باعث خشک ‌شدن سریع کف شده و در نتیجه، کپک یا قارچ در این فضاها ایجاد نخواهد شد. در واقع وجود سیستم گرمایشی در کف خانه، از رشد آلودگی و باکتری جلوگیری می‌کند.

8- دوام و طول عمر بالا

همانطور که در بالاتر نیز اشاره شد، سیستم‌های گرمایشی کف ساختمان نسبت ‌به سایر سیستم‌های گرمایشی به‌ ندرت به تعمیر و نگهداری نیاز پیدا می‌کنند و در نتیجه، هزینه‌های تعمیر و نگهداری این سیستم‌ها بسیار پایین است. این مزیت به ‌دلیل وجود قطعات متحرک بسیار کم در این سیستم گرمایشی و همچنین عدم تعبیه فن یا بادبزن در این سیستم است. به ‌همین دلیل، قطعات آن نیاز به تعویض پیدا نمی کنند و طول عمر آنها بالا می‌رود.

استفاده از سیستم گرمایشی تابشی در خانه
نصب سیستم گرمایشی تابشی در خانه

نکات مهم در هنگام استفاده از سیستم گرمایش از کف

همانند تمامی ‌سیستم‌های گرمایشی، در نصب و استفاده از این سیستم گرمایشی نیز باید به یک ‌سری نکات و اصول مهم توجه شود؛ در صورت علاقه به آشنایی با انواع سیستم گرمایشی سری به سایر مطالب ما هم بزنید.

  • هنگام لوله‌کشی دقت داشته باشید که هیچ‌یک از اتصالات در کف ساختمان نباید از روی هم یا از زیر دیوار عبور کنند.
  • در لوله‌کشی سیستم گرمایش از کف نباید از اتصالات سه‌ راهی استفاده کرد.
  • غالبا توصیه می‌شود برای تهیه ملات در بتن‌ریزی سیستم گرمایش از کف، از مصالح یا دانه‌های ریز استفاده شود. همچنین بهتر است پس از انجام بتن‌ریزی به مدت دو روز منتظر مانده و نگذارید دما به زیر 5 درجه برسد.
  • پس از بتن‌ریزی تا یک هفته هیچ بار سنگینی نباید روی لایه بتنی قرار بگیرد.
  • غالبا برای نصب سیستم گرمایش از کف، استفاده از لوله‌های سبز یا پلی پروپیلن توصیه نمی‌شود؛ زیرا این لوله‌ها به‌مرور زمان دچار ترک‌خوردگی یا نشتی خواهند شد.
  • در سیستم‌های گرمایش از کف، فاصله بین لوله‌ها و طول مدارها باید بر اساس نقشه باشد. همچنین در این سیستم برای تمامی‌ مدارهای بسته باید یک شیر مستقل نصب شود.
  • هنگام راه‌اندازی سیستم گرمایش از کف، دمای آب باید رعایت شود. دمای آب هنگام راه‌اندازی سیستم نباید از 25 درجه سانتی‌گراد بالا تر باشد. همچنین توصیه می‌شود روزانه تنها 5 درجه به دمای آب اضافه شود.
  • از طرفی، افزایش دمای آبی که به سیستم وارد می‌شود نیز هنگام راه‌اندازی آن اهمیت دارد. این افزایش دما نیز باید به‌گونه‌ای انجام شود که لایه بتنی لوله‌های آب گرم و دیگ حرارتی سیستم دچار تنش نشوند.
  • کلکتور برگشت باید از کلکتور رفت در قسمت بالاتری قرار داشته باشد و روی کلکتور برگشت نیز باید حتما شیر هواگیری نصب شود.
  • به‌ دلیل اینکه در نصب سیستم گرمایش از کف، غالبا لوله‌های فراوانی در نزدیک کلکتور قرار می‌گیرند، توصیه می‌شود تمامی ‌لوله‌ها کاملا عایق‌بندی شوند. با این کار از انتقال گرمای زیاد به سطح مجاور کلکتور جلوگیری خواهد شد.

توجه داشته باشید که سیستم گرمایش از کف نباید به ‌صورت مستقیم به دیگ آب گرم متصل باشد. همچنین در تمامی ‌موارد توصیه می‌شود برای نصب و راه‌اندازی این سیستم از متخصص این کار کمک بگیرید. با کمک گرفتن از فرد متخصص و حرفه ای هوم سرویز برای نصب سیستم گرمایش از کف تهران، اجرای گرمایش از کف کرج، قیمت گرمایش از کف مشهد، گرمایش از کف برقی شیراز و اصفهان هم خیال خود را راحت می کنید و هم مطمئن خواهید بود که راه اندازی سیستم گرمایشی در منزل شما به صورت اصولی انجام شده است. پس حتما از فرد متخصص و باتجربه کمک بگیرید تا نصب این سیستم گرمایشی به ‌صورت کاملا اصولی و با تبحر بالا انجام شود و در آینده با مشکلات احتمالی مواجه نشوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات اجرای سیستم گرمایش از کف هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا