لوله کشی و تاسیسات

برای تعمیر موتورخانه چقدر باید بودجه داشته باشیم؟

هزینه رفع مشکلات موتورخانه

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر و سرویس موتورخانه هم ارائه میده؟

در حال حاضر، اکثر ساختمان‌ها از تاسیسات موتورخانه برای گرمایش و سرمایش واحدها استفاده می‌کنند. در واقع، موتورخانه قلب ساختمان محسوب می‌شود و همانند پمپاژ خون در رگ‌ها، موتورخانه نیز آب گرم و آب سرد را در لوله‌های واحدهای ساختمان به جریان می‌اندازد. موتورخانه‌ها قدمت بالایی دارند و غالبا به ‌همین دلیل است که نحوه تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار اهمیت دارد. در این میان، هزینه تعمیر تاسیسات موتورخانه نیز می‌تواند بسته به دلایل مختلف متفاوت باشد که در این مقاله، این موضوع به ‌طور کامل تشریح شده است.

 

فهرست مطالب

کارهای مهم در نگهداری موتورخانه

قبل از تعیین هزینه برای تعمیر و نگهداری موتورخانه، بهتر است با چک لیست نگهداری موتورخانه مربوط به آن آشنا شوید. غالبا استانداردهای لازم برای چک لیست تعمیر و نگهداری موتورخانه طبق مراحل زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  1. در ابتدا اجزای پیکربندی موتورخانه بررسی شده و برای تکمیل شناسنامه فنی موتورخانه، اندازه‌گیری‌های لازم انجام می‌شود.
  2. دودکش موتورخانه با استفاده از دستگاه آنالایزر گاز از لحاظ احتراقی بررسی می‌شود.
  3. ‌به ‌منظور کاهش میزان انرژی مصرفی، مشعل موتورخانه چک ‌می‌شود.
  4. میزان قدرت مکندگی دودکش موتورخانه بررسی و کنترل ‌می‌شود.
  5. در نهایت، مشکلات موتورخانه شناسایی شده و هر یک از قطعات موجود در تاسیسات نیز ‌به‌ منظور تعیین راندمان استاندارد بررسی ‌می‌شوند.

در واقع، براساس این چک لیست، باید راندمان و عملکرد هریک از قطعات تاسیسات موتورخانه را بررسی کرده و پس از شناسایی ایرادات موجود در قطعات، نسبت به رفع این ایرادات اقدام کرد. تعمیر و نگهداری موتورخانه غالبا ‌به ‌منظور عملکرد بهتر موتورخانه، مصرف بهینه گاز و کاهش هزینه‌های مربوطه انجام ‌می‌شود و برای تنظیم ‌کردن و کنترل تما‌می ‌موارد موجود در چک لیست تعمیر و نگهداری موتورخانه باید از دستگاه‌های بسیار دقیق آنالیزر گاز استفاده کرد. در واقع، با استفاده از این دستگاه پیشرفته ‌می‌توان در کمترین زمان ممکن، قطعات موتورخانه را تنظیم کرده و ایرادات هرکدام را رفع کرد.

اهمیت سرویس موتورخانه
اهمیت سرویس موتورخانه
میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر و سرویس موتورخانه هم ارائه میده؟

عوامل موثر بر هزینه تعمیر موتورخانه

بدیهی است که هرچه موتورخانه بزرگ‌تر بوده و از اجزای بیشتری برخوردار باشد، کارشناس یا سرویسکار موتورخانه باید مدت‌ زمان بیشتری را برای بررسی تاسیسات و قطعات آن صرف کند؛ این مورد به خصوص در مجتمع‌های بزرگ و برج‌های دارای واحدهای زیاد و همچنین در ساختمان‌هایی که دارای سرویس‌های موتورخانه تامین ‌کننده آب گرم مصرفی هم در ساختمان و هم در استخر و جکوزی هستند، بیشتر نمایان خواهد شد. در نتیجه، در این گونه موارد، تعمیر و نگهداری موتورخانه علاوه‌ بر اینکه نیاز به صرف زمان بیشتری خواهد داشت، باید تعداد دفعات بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد که همین مسئله ‌می‌تواند روی هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه تاثیرگذار باشد.

به ‌طور کلی، ‌می‌توان گفت هزینه تعمیر تاسیسات موتورخانه به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین این عوامل عبارتند از:

  1. حجم موتورخانه: بدیهی است که هرچه موتورخانه بزرگ‌تر بوده و تجهیزات بیشتری داشته باشد، میزان بررسی و حجم کار نیز بیشتر خواهد بود.
  2. قدمت موتورخانه: برای این مورد نیز ‌می‌توان گفت که هر چه عمر موتورخانه و تجهیزات آن بالاتر باشد، نیازمند نگهداری و بازبینی‌های بیشتری است.
  3. تعداد بازبینی‌ها: باتوجه به نیاز و کاربری ساختمان، تعداد دفعات بازبینی نیز متفاوت خواهد بود.

سایر موارد تاثیرگذار روی هزینه تعمیر موتورخانه، هنگام بررسی هر یک از تاسیسات و تجهیزات آن مشخص ‌می‌شوند. در این ‌صورت تاسیسات و تجهیزات موتورخانه بررسی شده و در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر هر یک از آن‌ها، هزینه نهایی نیز افزایش خواهد یافت.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر و سرویس موتورخانه هم ارائه میده؟

مسئولیت های سرویسکار موتورخانه
مسئولیت های سرویسکار موتورخانه

مسئولیتهای سرویسکار برای تعمیر و سرویس موتورخانه

همانطور که گفته شد، برای تعمیر و نگهداری موتورخانه، یک چک لیست تنظیم شده و تجهیزات و تاسیسات موتورخانه بر اساس آن مورد بررسی و تعمیر قرار ‌می‌گیرند. در این‌ صورت، ممکن است موارد زیر هنگام تعمیر موتورخانه انجام شوند:

  • تعمیر و سرویس پمپ موتورخانه
  • تعمیر و سرویس منبع کوئلی
  • بازرسی و سرویس سیستم لوله‌کشی موتورخانه
  • نشت‌یابی و تعمیر منبع آب دوجداره تاسیسات موتورخانه
  • تعویض شیرفلکه موتورخانه
  • تنظیم یا تعویض شیربرقی مشعل گازی
  • عایق‌کاری منابع و لوله‌ها
  • نصب دمپر بارومتریک عایق‌کاری لوله و دیگ
  • تعویض یا سرویس فلکه‌ها
  • هواگیری موتورخانه و تنظیم هوا و گاز آن
  • تعمیر و عیب‌یابی مشعل موتورخانه
  • تنظیم کلی موتورخانه
  • تعمیر و سرویس بویلر و مشعل موتورخانه
  • نصب سیستم کنترل محیطی هوشمند موتورخانه
  • رسوب‌زدایی و شستشوی دیگ

در واقع، ممکن است یک یا چند عدد از موارد گفته ‌شده، هنگام تعمیر موتورخانه توسط کارشناس انجام شود که بدیهی است که انجام هر یک از این موارد روی هزینه نهایی تعمیر و نگهداری موتورخانه تاثیرگذار خواهد بود. از طرفی، همانطور که در بالاتر نیز اشاره شد، هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه، به حجم آن، متراژ ساختمان و تعداد واحدها و انشعابات و همچنین قدمت تاسیسات موتورخانه بستگی خواهد داشت. که این موارد نیز در کنار موارد گفته شده ‌می‌تواند باعث کاهش یا افزایش هزینه‌ها باشند. 

سرویس موتورخانه با بهترین هزینه در هوم سرویز

اگر می خواهید تعمیر و سرویس موتورخانه شما با هزینه مناسب انجام شود، سرویس موتورخانه خود را به تعمیرکاران حرفه ای هوم سرویز بسپارید. تعمیرکاران حرفه ای هوم سرویز سالها تجربه تعمیر تجهیزات موتورخانه را دارند و می توانند هر ایراد و مشکل در موتورخانه را سریع حل کنند و کار سرویس موتورخانه شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. برای سفارش سرویس موتورخانه به تعمیرکاران هوم سرویز، روی دکمه های زیر کلیک کنید:

در جدول زیر، از هزینه تعمیر و سرویس موتورخانه هوم سرویز اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد و متوجه می شوید که عیب یابی و تعمیر موتورخانه شما چقدر هزینه دارد؟

[table id=60 /]

تعمیر تاسیسات گرمایشی موتورخانه

احتمالا ‌می‌دانید که بازدید منظم و سرویس دوره‌ای و به‌ موقع موتورخانه ‌می‌تواند از ایجاد مشکلات احتمالی شدیدتر جلوگیری کند. در واقع اگر موتورخانه به ‌موقع سرویس نشود، ممکن است مشکلات مختلف شدیدتری در تاسیسات آن ایجاد شود که در نهایت، تاسیسات و تجهیزات موتورخانه به تعمیر یا حتی تعویض احتیاج پیدا کنند. در این‌ صورت، با سرویس به موقع موتورخانه ‌می‌توان از ایجاد این مشکلات و در نتیجه آن، از صرف هزینه‌های بیشتر برای تعمیر موتورخانه جلوگیری کرد.

به‌ همین دلیل غالبا توصیه ‌می‌شود که تما‌می‌ ساختمان‌ها در زمینه سرویس موتورخانه با یک کارشناس یا تعمیرکار قرارداد تنظیم کنند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. در واقع، با تنظیم این قرارداد، کارشناس مربوطه به‌ طور منظم تجهیزات موتورخانه را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را سریع‌تر کشف ‌می‌کند. در این‌ صورت رفع این مشکلات در مدت ‌زمان کوتاه‌تری انجام خواهد شد که این مسئله در نهایت منجر به افزایش عمر موتورخانه و همچنین کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری موتورخانه خواهد بود.

تعمیر موتورخانه و سرویس کردن آن در صورتی ‌که به‌موقع انجام شود، هزینه‌های کمتری را در پی خواهد داشت. در این‌ صورت، ‌می‌توان گفت که هزینه نگهداری و تعمیر به‌ موقع موتورخانه غالبا شامل مواردی مانند هواگیری شوفاژ ها یا اسیدشویی منابع دوجداره و کوئلی خواهد بود. همچنین سرویس موتورخانه ممکن است برخی از موارد گفته ‌شده در بالا را نیز شامل شود که اگر به ‌موقع این موارد انجام شوند نیز، تاسیسات و تجهیزات موتورخانه کمتر نیاز به تعویض داشته و تنها سرویس خواهند شد.  

تعمیر و نگهداری موتورخانه
تعمیر و نگهداری موتورخانه

اهمیت سرویس و تعمیر تاسیسات موتورخانه

در صورتی ‌که موتورخانه به‌ صورت مداوم و همیشگی فعالیت داشته باشد، رسیدگی مداوم به تاسیسات حرارتی و برودتی آن بیشتر اهمیت پیدا ‌می‌کند. در این میان، ابعاد و بزرگی ساختمان‌ها و برج‌ها، نوع رسیدگی و سرویس این تاسیسات را مشخص ‌می‌کنند. در این‌ صورت زمانی ‌که پای یک برج بزرگ در میان باشد، تجهیزات بزرگ و تاسیسات پیچیده نیز بروز پیدا ‌می‌کنند که در این مواقع، سرویس و رسیدگی به تما‌می‌ قطعات و ابعاد مختلف تاسیسات موتورخانه اهمیت بیشتری خواهد داشت. به عبارتی، حتی قطع ‌شدن سیستم آبرسانی یک برج یا اختلال در برق اضطراری ‌می‌تواند تبعات زیادی برای برج به ‌همراه داشته و حتی ‌می‌تواند منجر به ایجاد خطرات جانی شود.

از طرفی، عدم نگهداری صحیح از موتورخانه و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان ‌می‌تواند به‌ مرور زمان هزینه‌های بالایی را برای ساکنان ساختمان به‌ همراه داشته باشد. به ‌همین دلیل است که بررسی مداوم تاسیسات موتورخانه و سرویس و تعمیر به‌ موقع تاسیسات و تجهیزات آن بسیار اهمیت دارد و بدیهی است که این سرویس و تعمیر به‌ موقع، روی هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه تاثیرگذار خواهد بود.

ایرادات رایج تاسیسات موتورخانه
ایرادات رایج تاسیسات موتورخانه

ایرادات رایج تاسیسات موتورخانه

بدیهی است که موتورخانه‌ها در طول عمر خود بارها دچار مشکل ‌می‌شوند. این مشکلات زمانی افزایش پیدا ‌می‌کنند که سرویس و نگهداری تاسیسات موتورخانه به‌ موقع انجام نشود. عیب‌یابی اساسی تاسیسات موتورخانه‌ها مانند تغییر فیلتر هوا یا بررسی تنظیمات ترموستات برای رفع مشکلات دیگ، از شایع‌ترین مسائل موتورخانه‌ها محسوب ‌می‌شوند. از طرفی، برخی از تجهیزات جانبی موتورخانه‌ها گاز کشنده مونوکسیدکربن را تولید ‌می‌کنند که این گاز سلامت ساکنان را به خطر ‌می‌اندازد. به ‌همین دلیل است که ‌به ‌منظور حفاظت و ایمنی ساکنان ساختمان، سرویس موتورخانه ضروری است.

در این ‌صورت، ‌می‌توان گفت در موتورخانه مشکلات رایجی وجود دارد که در صورت بروز هر یک از این مشکلات باید در کمترین زمان ممکن برای رفع آن اقدام کرد. این مشکلات شایع موتورخانه‌ها عبارتند از:

  • افزایش هزینه‌های عملیاتی

در اغلب موارد، به ‌دلیل مصرف بیش از حد سوخت در دیگ موتورخانه، هزینه‌های ماهانه مصرف گاز به خصوص در فصل زمستان افزایش ‌می‌یابد. این کاهش کارآیی غالبا به‌ دلیل فرسوده‌شدن دیگ ایجاد ‌می‌شود. در واقع ساییدگی ایجاد شده که به ‌واسطه چرخه تکراری گرمایش و سرمایش است به ‌تدریج روی اجزای حیاتی موتور تاثیر می گذارد.

  • عملکرد گرمایشی ضعیف و سرد بودن رادیاتورها

زمانی‌که دیگ موتورخانه بیش از اندازه کار ‌می‌کند؛ اما واحدهای ساختمان گرم نمی‌شوند، در پمپ سیرکولاتور موتورخانه مشکلی وجود دارد. همانطور که احتمالا ‌می‌دانید پمپ سیرکولاتور آب داغ را به سمت شیرهای آب و رادیاتورها منتقل ‌می‌کند. در این‌ صورت با بروز این مشکل و عملکرد گرمایشی ضعیف موتورخانه باید نسبت به بررسی ایرادات موجود و رفع آن‌ها اقدام کرد.

  • مشکلات احتراق

یک سیستم اشتعال معیوب ‌می‌تواند منجر به روشن‌ نشدن ترموستات نشود. کوره‌های موتورخانه برای روشن ‌کردن مشعل اصلی یک چراغ پایلوت ایستاده دارند. اگر شعله پیلوت به‌ دلیل یک زوج حرارتی معیوب، به‌ طور مکرر خاموش شود، مشعل روشن نخواهد شد. با گذشت زمان نیز، به ‌دلیل نقض سیم‌کشی یا مدار، این احتراق‌ها از کار ‌می‌افتند.

  • ترموستات معیوب

ترموستات، دمای گردش آب در پمپ برگشت شوفاژ را کنترل ‌می‌کند. در این‌ صورت با مرور زمان ترموستات غالبا ضعیف شده و منجر به غیرقابل استفاده شدن سوئیچ‌های تماسی در طی یک دوره طولانی خواهد شد. این مسئله غالبا باعث فعال ‌شدن ترموستات در دمای اشتباه خواهد شد. همچنین وجود این ترموستات‌ها غالبا باعث ‌می‌شود که دیگ در اکثر مواقع بیش از حد توانش کار کند. در این مواقع، با کنترل مداوم درجه حرارت داخلی با استفاده از ترموستات الکترونیکی قابل برنامه‌ریزی، در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

  • وجود صداهای عجیب و غریب

در برخی موارد، در موتورخانه هنگام کارکرد دیگ، صداهای غیرمعمولی شنیده ‌می‌شوند که غالبا نشان‌دهنده خراب ‌شدن بلبرینگ موتور، کثیف ‌بودن پره‌های فن مشعل یا تنظیم ‌نبودن گاز استارت مشعل موتورخانه هستند. از طرفی، هنگام روشن ‌شدن مشعل، بروز یک صدای غیرمعمول ‌می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات مربوط به احتراق باشد. هنگام بروز این صداها نیز باید نسبت به رفع مشکلات احتمالی اقدام کرد.

از سایر مشکلات رایج موتورخانه‌ها به ‌می‌توان به بروز مشکل در مشعل یا استفاده از یک مبدل حرارتی معیوب اشاره کرد. در واقع، با مشاهده هر یک از موارد گفته‌ شده در تاسیسات موتورخانه باید در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام کرد.

جمع بندی مطالب

در تاسیسات موتورخانه ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود مواردی مانند روشهای رفع سریع نشتی لوله فلزی نیز مطلع شوید. با سرویس و تعمیر به‌ موقع تاسیسات و تجهیزات موتورخانه ‌می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات شدیدتر جلوگیری کرد. جهت اطلاع از مواردی مانند تعمیر پمپ آب موتورخانه در این ‌صورت هزینه نهایی تعمیر موتورخانه نیز کاهش پیدا کرده و در کنار آن طول عمر موتورخانه نیز افزایش ‌پیدا می کند. شما می توانید تعمیر و سرویس موتورخانه خود را به تیم حرفه ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با هزینه مناسب این کار را برای شما انجام دهند و از وجود آب گرم و هوای گرم در منزل لذت ببرید. علاوه بر سرویس موتورخانه، تیم هوم سرویز آماده خدمت رسانی به شما برای تعمیر و سرویس شوفاژ ، تعمیر آبگرمکن، تعمیر پکیج و سایر وسایل گرمایشی هستند. برای استفاده از خدمات هوم سرویز، اپلیکیشن ما را نصب کنید و درخواست خود را ثبت بفرمایید تا همکاران ما در هوم سرویز جهت تعمیر موتورخانه رشت، سرویس موتورخانه تبریز، مشهد و تهران خیلی سریع با شما تماس بگیرند و روند خدمت رسانی آغاز شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر و سرویس موتورخانه هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا