لوله کشی و تاسیسات

روشهای سریع برای رفع نشتی لوله فلزی

رفع سریع نشتی لوله ها

میدونستی که هوم سرویز، خدمات رفع نشتی یا ترکیدگی لوله هم ارائه میده؟

لوله‌های ساختمانی، ممکن است به دلایل مختلفی دچار خوردگی یا پوسیدگی شوند و به‌ این‌ ترتیب، مواد موجود در آن به بیرون نشت پیدا می‌کند. نشت لوله‌های فلزی آب، گاز، شوفاژ و فاضلاب هرکدام به‌ نوعی باعث خسارت به ساختمان و آسیب مصالح ساختمانی می‌شوند. لوله‌های ساختمانی باید به طور منظم چک شوند تا در صورت داشتن نشتی، اقدامات لازم برای رفع آن انجام شده و از آسیب به تجهیزات و خطرات ایمنی جلوگیری شود. چنانچه لوله‌های ساختمانی قدیمی و فرسوده باشند، احتمال نشتی در آن‌ها بیشتر است و باید به‌ سرعت برای تعویض و تجهیز آن‌ها اقدام شود. در این مقاله قصد داریم راهکارهای مؤثری برای رفع نشتی لوله فلزی ارائه کنیم و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

 

فهرست مطالب

لوله فلزی در مصارف گوناگونی به کار می‌رود، به‌ عنوان‌ مثال از آن در لوله‌کشی آب ساختمان، لوله‌های گاز، لوله فاضلاب استفاده می شود. به‌ منظور رفع نشتی لوله فلزی در منزل، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه با این روشها آشنا می‌شویم.

نشتی لوله
نشتی لوله
میدونستی که هوم سرویز، خدمات رفع نشتی یا ترکیدگی لوله هم ارائه میده؟

استفاده از خمیر اپوکسی و روش چسباندن آن

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای برطرف‌کردن نشتی لوله‌ها، استفاده خمیر اپوکسی است. برای این کار تنها کافی است که به ترتیب زیر عمل کنید:

مواد لازم برای تهیه خمیر را آماده کنید

ابتدا یک ظرف تمیز و خشک و یک‌ تکه چوب برای مخلوط کردن خمیر آماده کنید. خمیر اپوکسی هیچ‌گونه ضرری برای پوست ندارد؛ اما بهتر است که برای اطمینان بیشتر، از ماسک، دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

سطح لوله موردنظر را برای خمیرکاری آماده کنید

سطح لوله باید کاملاً تمیز باشد. پیش از چسباندن خمیر، باید هرگونه آلودگی، گردوغبار، ذرات خاک، گچ و سیمان از سطح لوله پاک شود و سطح آن کاملاً خشک باشد؛ در غیر این صورت، قدرت چسبندگی خمیر کاهش می‌یابد. به‌منظور تمیز کردن سطح لوله، می‌توانید از موادی مانند استون و سمباده استفاده کنید.

ترکیب کردن خمیر اپوکسی

این خمیر، از دو قسمت A و B تشکیل شده است؛ پیش از ترکیب کردن، ابتدا هر دو قسمت را به‌خوبی تکان دهید و سپس آن را در ظرفی تمیز و خشکی بریزید که قبلاً آماده کرده‌اید. در نهایت، خمیر را با یک‌ تکه چوب به‌خوبی مخلوط کنید. نکته حائز اهمیت در این مرحله، آن است که خمیر اپوکسی سریعاً سفت شده و دیگر قابل‌ استفاده نمی‌باشد؛ بنابراین فقط به‌ اندازه مصرف خود، آن را درون ظرف بریزید.

چگونه خمیر را روی لوله بچسبانیم؟

مرحله آخر در این روش، چسباندن خمیر بر روی سطح موردنظر برای رفع نشتی لوله فلزی است. برای این کار، با استفاده از یک کاردک، لیسه یا ماله دستی خمیر را با فشار، روی محل نشتی بکشید و به‌ دقت پخش کنید. ضخامت خمیر در این مرحله باید حداقل 2 میلی‌متر باشد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات رفع نشتی یا ترکیدگی لوله هم ارائه میده؟

تا خشک‌ شدن کامل خمیر صبر کرده و سپس لوله را تست کنید

مدت‌ زمان خشک‌ شدن خمیر اپوکسی، به مقدار خمیر و دمای محیط بستگی دارد، اما به‌ صورت معمول، برای خشک‌ شدن این خمیرها باید حداقل یک ساعت صبر کنید و بعد جریان لوله را آزاد کنید. چنانچه تا پایان خشک‌ شدن خمیر صبور نباشید و جریان لوله را آزاد کنید، ممکن است لوله فلزی مجدداً دچار نشتی شود.

استفاده از چسب اضطراری
استفاده از چسب اضطراری

استفاده از چسب اضطراری جهت رفع نشتی لوله فلزی

پلیمر فلزی اضطراری که به آن چسب اضطراری نیز گفته می‌شود، یک روش سریع و آسان برای برطرف‌کردن نشتی لوله‌ها است. این ماده، حاصل ترکیب چسب اپوکسی و ریز گرده‌های فلزی است. این ریز گرده‌ها در حقیقت با رزین مخلوط شده‌اند. این چسب‌ها با فشار کمی بر روی سطح لوله چسبانده می‌شوند و جلوی نشتی را می‌گیرند. البته باید توجه داشته باشید که سطح لوله، کاملاً تمیز و خشک باشد؛ چرا که در غیر این صورت، چسب روی سطح لوله چسبانده نمی‌شود.

استفاده از مایع نشتی‌گیر لوله

در صورتی‌ که درون لوله‌ای که دچار نشتی شده است، آب گرم جریان دارد مانند لوله شوفاژ یا پکیج، این روش را امتحان کنید. یک روش بسیار ساده و آسان برای رفع نشتی لوله فلزی یا هر جنس دیگری، استفاده از محلول نشتی‌گیر است. از آنجایی‌ که این لوله‌ها حامل آب گرم هستند، به دلیل وجود اکسیژن درون آب و بالا بودن دمای آن، سریع‌تر دچار اکسایش و خوردگی می‌شوند. این محلول‌ها، همه نشتی‌های درون لوله، اعم از ریز، درشت و غیر قابل دیدن را پیدا کرده و مسیر آن را مسدود می‌کنند. اما طریقه مصرف آن‌ها چگونه است؟

برای استفاده از مایع یا محلول‌های نشتی‌گیر، تنها باید آن را درون آب ورودی به دستگاه بریزید و دمای سیستم را افزایش دهید؛ چرا که این محلول‌ها، در دمای بالا عملکرد بهتری دارند. آن‌ها درون سیستم به چرخش در می‌آیند، محل‌های نشتی آب را شناسایی می‌کنند، در برخورد با هوا واکنش نشان داده و سخت می‌شوند و در نهایت، به رفع نشتی لوله فلزی می‌پردازند.

از مزایای این محلول‌ها می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  •       برای همه لوله‌ها کاربرد دارند.
  •       به طور دائمی، نشتی‌های ریز و غیر قابل‌ دسترس لوله را رفع می‌کنند.
  •       هنگام استفاده از آن‌ها، نیازی نیست که جریان داخل لوله را تخلیه کنید و حتی در زمان فعالیت سیستم نیز قابل‌ استفاده هستند.
  •       این محلول‌ها، حساسیت‌زا و سمی نیستند، همچنین به دیگر اجزای پکیج یا شوفاژ نیز آسیبی وارد نمی‌کنند.

استفاده از پیچ خودکار یا گیره برای رفع نشتی لوله آب

برای مسدود کردن اضطراری سوراخ‌های نشتی که درون لوله به وجود می‌آید، استفاده از یک پیچ گالوانیزه با یک واشر پرس، می‌تواند راه‌حل بسیار خوبی باشد. در مواقع اضطراری، حتی یک واشر ماشین یا واشر لاستیکی نیز می‌تواند برای رفع نشتی لوله فلزی به‌ صورت موقتی مؤثر واقع شود. این روش، برای مسدود کردن سوراخ نشتی بسیار کاربردی است؛ اما نمی‌توان پیچ را به‌ صورت دائمی روی لوله نصب کرد؛ چراکه قلابی بر روی آن ظاهر می‌شود و مسیر لوله را در درازمدت مسدود می‌کند.

گیره بست‌ها نیز برای مسدود کردن مسیر نشتی، کاربرد بسیاری دارند. این گیره‌ها، از یک نوار گالوانیزه ضخیم ساخته می‌شوند و در انتهای آن، یک پیچ با مهره و واشر قرار دارد. برای استفاده از آن، تنها کافی است که گیره را روی لوله قرار داده و آن را محکم کنید تا به‌ صورت موقتی و در مواقع اضطراری، جلوی نشتی را بگیرد.

یکی دیگر از انواع گیره‌ها، گیره‌های مخصوص لوله هستند که از یک سطح لاستیکی، دو میله دوقلو و دو پیچ تشکیل شده‌اند. این گیره‌ها نیز برای رفع نشتی لوله فلزی بسیار کارآمد هستند.

استفاده از خمیر نشتی گیر
استفاده از خمیر نشتی گیر

استفاده از خمیر نشتی‌گیر لوله جهت رفع نشتی لوله فلزی

خمیر نشتی‌گیر، تقریباً به خمیر اپوکسی شباهت دارد؛ اما برخلاف اپوکسی، این خمیر دو قسمت A و B ندارد و نیازی به ترکیب کردن آن نیست. این خمیر به‌ صورت رولی شکل و در حالت جامد است. خمیر نشتی‌گیر برای رفع نشتی لوله‌ها مانند لوله‌های مسی، آلومینیومی، استیل و حتی لوله‌های پلاستیکی کاربرد دارد. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چگونه باید این خمیر را بر روی قسمت نشتی لوله چسباند؟ برای این کار تنها کافی است که به ترتیب زیر عمل کنید:

  1.     ابتدا سطح لوله را به‌ خوبی تمیز و خشک کنید.
  2.     مقدار موردنیاز از خمیر رولی شکل را برش دهید و سپس آن را با دست ورز دهید. این عمل را تا جایی ادامه دهید که خمیر نرم و خاکستری‌ رنگ شود.
  3.     خمیر را روی محل نشتی لوله بچسبانید و به‌ آرامی با دست پخش کنید.
  4.     مدتی صبر کنید تا خمیر به طور کامل خشک شود. برای خشک‌ شدن سریع‌تر آن، می‌توانید از سشوار کمک بگیرید.

از جمله مزایای استفاده از خمیر نشتی‌ گیر می‌توان به قدرت چسبندگی سریع، استفاده آسان، بی‌ضرر بودن خمیر و دوام 12 تا 15 ساله آن اشاره کرد.

 

رفع نشتی لوله با خمیر اپوکسی
رفع نشتی لوله با خمیر اپوکسی

چرا لوله‌های آب دچار نشتی می‌شوند؟

لوله‌های آب از هر جنسی که باشند، فلزی یا پلاستیکی، ممکن است دچار نشتی شوند. این نشتی، به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. برای مثال:

  •       چنانچه به طور ناگهانی، ضربه یا فشار محکمی به لوله وارد شود، ممکن است در بعضی نقاط آن نشتی ایجاد شود.
  •       اگر لوله‌ها به طرز صحیحی عایق‌کاری نشده باشند، این امکان وجود دارد که به علت یخ‌زدگی لوله‌ها، نشتی در آن‌ها به وجود بیاید.
  •       در صورتی‌ که دمای آبی که در لوله جریان دارد، از توان و تحمل لوله بیشتر باشد، ممکن است در بعضی نقاط آن نشتی و حتی ترکیدگی ایجاد شود.
  •       گاهی اوقات، ممکن است که به دلیل فشار، دما و تنش زیاد، لوله‌های ساختمانی سست شوند و نشتی پیدا کنند.
  •       اگر چسب لوله پس از مدتی تأثیر خود را از دست بدهد، نشتی در آن ایجاد می‌شود.
  •       لوله‌های توکار که درون دیوار کار گذاشته می‌شوند، ممکن است به دلایلی مانند خاک نامناسب یا مصالح نامرغوب دچار خوردگی شوند و نشتی پیدا کنند.
  •       چنانچه لوله‌ها و اتصالات ساختمانی در هنگام نصب بیش از حد سفت شوند، دچار نشتی می‌شوند.
  •       زنگ‌ زدگی و پوسیدگی زیاد لوله‌ها، می‌تواند یکی از دلایل بروز نشتی در آن‌ها باشد. یکی از نشانه‌های زنگ‌زدگی لوله‌های آب، تغییر رنگ و طعم آن است. این فرایند به‌ مرور زمان، لوله‌ها را دچار پوسیدگی می‌کند و در بعضی نقاط آن، نشتی ظاهر می‌شود.

نشتی و ترکیدگی لوله
نشتی و ترکیدگی لوله

برای جلوگیری از ایجاد مشکل در لوله های ساختمان، بهتر است کار لوله کشی ساختمان را به افراد مطمئن و حرفه ای بسپارید. برای لوله کشی ساختمان، شما می توانید از تیم حرفه ای و متخصص هوم سرویز کمک بگیرید تا لوله های منزل شما را به بهترین شکل ممکن نصب کنند. هر زمان که لوله های ساختمان دچار نشتی یا ترکیدگی شد نیز می توانید از تیم هوم سرویز برای رفع نشتی لوله های ساختمان کمک بگیرید.

نشتی لوله فلزی شوفاژ
رفع نشتی لوله فلزی شوفاژ

کلام آخر در رفع نشتی لوله فلزی ساختمان

تا به اینجا، با روش‌های ساده‌ای برای رفع نشتی لوله فلزی در مواقع اضطراری آشنا شدیم که هرکدام به نوبه خود، پرکاربرد است. از آنجایی‌ که برطرف‌کردن نشتی لوله‌های فلزی با یک لوله فلزی دیگر، هزینه زیادی دارد، در بسیار از موارد لوله‌های پلاستیکی را برای تعمیر، جایگزین آن می‌کنند. روش‌هایی که در این مقاله برای برطرف‌ کردن نشتی لوله‌ها به آن اشاره کردیم، تنها در موارد اضطراری و به‌ صورت موقتی جوابگو هستند.

برای یافتن اطلاعات بیشتر در زمینه راهکار رفع نشتی لوله پلی اتیلن نیز می توانید سایر مطالب ما را مطالعه فرمایید. برای رفع نشتی به طور تخصصی، بهتر است که از تعمیرکاران ماهر و متخصص در این زمینه کمک بگیرید؛ چراکه پیداکردن و رفع نشتی لوله بسیاری از لوله‌های ساختمانی، خصوصاً رفع نشتی لوله‌ توکار، بسیار سخت است و تنها افراد متخصص می‌توانند آن را پیدا کنند. چنانچه کوچک‌ترین اشتباهی در این زمینه رخ دهد، نشتی باعث آسیب به دیوارهای ساختمان و دیگر قسمت‌های لوله خواهد شد و هزینه‌های بیشتری نسبت به دستمزد یک تعمیرکار خواهد داشت. تیم هوم سرویز، آماده خدمت رسانی به شما در زمینه رفع نشتی لوله در تهران، تشخیص ترکیدگی لوله کرج، رفع نشتی لوله آب مشهد، رفع نشتی لوله آب اصفهان و شیراز هستند. تمام این خدمات به بهترین شکل ممکن و در سریع ترین زمان ممکن برای شما انجام می شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات رفع نشتی یا ترکیدگی لوله هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا