خانگی و ساختمانی

بهترین زمان شارژ کپسول آتش‌ نشانی چه موقع است؟

میدونستی که هوم سرویز، خدمات شارژ کپسول آتش نشانی هم ارائه میده؟

عدم شارژ کپسول آتش نشانی و بروز آتش‌سوزی از حوادثی است که به‌ صورت سالانه در اماکن مختلف و حتی مجتمع‌های مسکونی، صدمات و خسارات جبران‌ ناپذیر مالی و جانی وارد می‌ کند. این در حالی است که ثابت شده بیش از حدود 80 درصد آتش‌سوزی‌ها قابل پیش‌بینی هستند. به‌عنوان مثال، شما آتش‌سوزی پاساژ پلاسکو تهران را فرض کنید، که یکی از تلخ‌ترین و ناگوارترین حوادث آتش‌ سوزی بوده است؛ حتی هنوز هم در یاد مردم باقی مانده و فراموش نمی‌شود. در این آتش‌ سوزی، اگر وسیله‌های اطفای حریق مناسب مانند کپسول آتش‌نشانی و یا سایر وسایل مهارکننده آتش وجود داشت و افراد طرز استفاده از آن‌ها را می‌دانستند، به احتمال زیاد این آتش‌سوزی بزرگ و فجیع اتفاق نمی‌افتاد و از بروز آن جلوگیری می‌شد. به همین دلیل، اطمینان از آماده بودن و شارژ کپسول آتش‌نشانی مسئله مهمی است که در امان بودن از حریق، مهار کردن و مقابله با آن، بسیار اهمیت داشته و تاثیرگذار است.

علاوه بر آن، حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند و حریق و انفجار از جمله حوادثی هستند که به صورت ناگهانی ایجاد می‌شوند. به همین دلیل، بازرسی، چک کردن و شارژ کپسول‌ آتش‌ نشانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای آشنایی با بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی با ما همراه باشید.

کپسول آتش نشانی

میدونستی که هوم سرویز، خدمات شارژ کپسول آتش نشانی هم ارائه میده؟

نکته بسیار مهم این است داشتن تجهیزات مهارکننده آتش به تنهایی کافی نیست و این تجهیزات از لحاظ فنی و عملکردی باید بررسی شوند تا دچار نقص و ایراد نباشند؛ زیرا بدیهی است که وجود هرگونه نقص و ایراد فنی می‌تواند در زمان حادثه تاثیرگذار باشد. به همین دلیل است که شارژ کپسول آتش نشانی تهران موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت و در اولین فرصت، اقدام به شارژ آن کنید تا خیالتان راحت باشد.

انواع روش های سیستم های اعلام و اطفای حریق

نکاتی که برای بررسی و شارژ کپسول‌ آتش نشانی باید به آنها توجه کنید

بررسی‌های منظم و مداوم تجهیزات مهارکننده آتش طبق اصول و همچنین شارژ منظم کپسول‌های آتش‌نشانی، می‌تواند در حوادث آتش‌سوزی جان و مال انسان‌ها را نجات دهد و باعث بالا رفتن آمادگی در مقابله با حریق می‌شود. بازدید، بررسی و شارژ انواع کپسول‌های آتش‌نشانی بسته به نوع سیلندر و نوع محتویات مخزن در فواصل زمانی منظم به صورت، ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یا سالیانه صورت می‌گیرد. طبق آیین‌نامه و استانداردهای لازم، معاینه و بررسی فنی و ظاهری تمامی انواع کپسول‌ها لازم است حداقل ماهی یکبار انجام شود.

در بازرسی ماهانه کپسول‌های آتش‌نشانی توجه به نکات زیر ضرروی است:

  1. محل قرارگیری نشانگر فشار، نازل یا شلنگ و ارزیابی خطر باید بررسی شود.
  2. محل نصب و عدم وجود مانع جهت دسترسی به کپسول‌ ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.
  3. پر بودن کپسول نیز باید چک شود.
  4. کپسول از لحاظ وجود هرگونه آسیب‌های فیزیکی، خوردگی، نشتی یا مسدود شدن نازل نیز باید بررسی شود.

در این میان، توجه به این نکته ضروری است که حتی اگر ماده و محتویات خاموش کننده داخل کپسول به طور کامل تخلیه نشده باشد، کپسول‌ های آتش‌ نشانی باید پس از هربار استفاده شارژ شوند؛ زیرا حتی تخلیه کپسول به مقدار اندک ممکن است باعث نشت و از بین رفتن کامل فشار و قدرت مورد نیاز کپسول شود. 

انواع سیستم اطفا حریق خانگی کدام است؟

بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی

میدونستی که هوم سرویز، خدمات شارژ کپسول آتش نشانی هم ارائه میده؟

بهترین زمان شارژ کپسول‌ آتش‌ نشانی

برای اینکه متوجه شوید بهترین زمان شارژ کپسول آتش‌ نشانی کرج چه موقع است، باید به نوع کپسول و کارت مشخصات آن دقت کنید. غالبا برای اینکه مصرف کننده از تاریخ دقیق شارژ بعدی کپسول اطلاع داشته باشد، تاریخ شارژ قبلی و بعدی روی محفظه یا کارت مشخصات کپسول درج می‌شود. کپسول‌های پودری باید به صورت سالانه و یا هر 2 سال یکبار شارژ شده و به صورت ماهانه نیز بررسی شوند.

کپسول‌های CO2 نیز باید به صورت سالانه سالانه شارژ شده و هر 6 ماه یکبار بررسی شوند. البته کپسول‌های CO2 را باید پس از هر بار مصرف شارژ کرد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که محل زندگی و شرایط آب و هوایی خاص در زمان بررسی و شارژ کپسول آتش‌نشانی تاثیرگذار است. در این صورت، ممکن است شارژ کپسول‌ های آتش‌ نشانی در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری انجام شود. به‌عنوان مثال، بیش از حد گرم بودن و یا بیش از حد سرد بودن یک منطقه می‌تواند روی عملکرد کپسول‌ها و حتی بازه زمانی مورد نیاز برای شارژ آن‌ها تاثیرگذار باشد.

چه کپسول‌هایی به شارژ شدن نیاز دارند؟

کپسول‌هایی که حتی یکبار از آن‌ها استفاده شده است، نیاز به شارژ دارند و باید برای شارژ آن‌ها را به نمایندگی‌ها و سرویس‌دهی‌های مجاز و معتبر ببرید. این ساده‌ترین نکته در رابطه با کپسول‌هایی است که به شارژ نیاز دارند. در این صورت، به این نکته نیز توجه کنید که مهم نیست که شما چقدر از کپسول آتش نشانی خود استفاده کرده‌اید و چقدر از حجم آن مصرف شده است؛ زیرا حتی در صورت یک بار استفاده، برای استفاده مجدد، کپسول فشار مناسب ندارد و این مسئله روی اطفاء آتش بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل توصیه می‌شود پس از هربار استفاده کپسول را شارژ کنید.

شما باید به صورت دوره‌ ای کپسول آتش‌نشانی خود را شارژ کنید. یعنی در صورتی‌که بازه زمانی درج شده روی کپسول به اتمام رسیده باشد، باید برای سرویس‌دهی و شارژ مجدد آن اقدام کنید؛ حتی اگر در این مدت از کپسول آتش‌نشانی خود استفاده نکرده باشید.

وضعیت ظاهری کپسول، مانند بدنه سیلندر آن را بررسی کنید. در این صورت، اگر مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی، زنگ‌زدگی، خوردگی، شکسستگی شیر یا فشارسنج در کپسول آتش‌نشانی دیده شود، باید برای سرویس‌دهی و رفع این مشکلات اقدام کنید. برخی موارد نیز در صورت وجود این مشکلات، نیاز است که کپسول آتش‌نشانی تعویض شود. به همین دلیل، توجه به این موارد نیز ضروری است.

معمولا کپسول‌ هایی که در محیط‌های بیش از حد گرم یا سرد و یا محیط‌ های با رطوبت زیاد قرار دارند، در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تر نیاز به بررسی دارند. حتی در صورتی‌ که کپسول در محل نگهداری گازهای مختلف قرار داشته باشد، باید در بازه زمانی کوتاه‌ تری بررسی شود؛ زیرا وجود این شرایط محیطی ممکن است باعث شود که کپسول‌های آتش‌نشانی دچار افت فشار شوند.

بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی

روند شارژ کپسول‌ آتش‌ نشانی

شارژ کردن کپسول‌ آتش‌نشانی مشهد نیاز به مهارت دارد و این عمل حتما باید توسط افراد متخصص و افرادی که آموزش دیده‌اند، انجام شود. روند شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی توسط این افراد، در مراحل زیر خلاصه می‌شود:

  • فرد متخصص یا آموزش‌دیده ابتدا فشار داخل کپسول را خارج کرده و دریچه روی سیلندر را نیز جدا می‌کند.
  • پس از آن سوپاپ تخلیه از روی سیلندر برداشته می‌شود.
  • در این مرحله، فرد متخصص سوپاپ تخلیه را تمیز کرده و حلقه گلویی سوپاپ را نیز جایگزین می‌کند. علاوه‌ بر آن، برای کنترل هرگونه علائم آسیب و خرابی، داخل و خارج کپسول به‌ طور کامل و دقیق بررسی می‌شود.
  • شارژ کپسول آتش‌ نشانی ، متناسب با نوع ماده خاموش کننده و سایز کپسول، به اندازه مناسب و مطابق با دستورالعمل‌ها انجام می‌شود و کپسول‌ های آتش‌نشانی با گاز فشار مناسب و تا حد لازم پر می‌ شوند.
  • فرد متخصص پس از شارژ کپسول آتش نشانی ، ابتدا علائم نشتی آن را بررسی می‌کند. پس از اینکه مطمئن شد هیچ گونه علائم نشتی وجود ندارد، نازل و یا شلنگ تخلیه را مجددا نصب می‌کند.
  • در این مرحله، کپسول مجددا وزن می‌شود تا در حد متعادل و مجاز قرار داشته باشد.

در نهایت، یک برچسب جدید روی کپسول نصب می‌شود که در آن، مشخصات و وزن کل دستگاه و همچنین هویت فرد متخصص ذکر شده است.

موارد مهم برای شارژ کردن کپسول‌ های آتشنشانی

  1. ظرفیت کپسول: کپسول‌ها نباید بیش از ظرفیتشان پر شوند و با توجه به نوع و کاربردشان باید در محل مناسبی نیز نصب شوند.
  2. فشار تخلیه کپسول: یکی از مواردی که باید در بهترین عملکرد و کارایی درستش باشد، زمان و شدت پرتاپ محتویات کپسول است. معمولا کپسول‌هایی که فشاری در حدود 100 psi یا 7 atm دارند، دارای بهترین عملکرد هستند.
  3. طول پرتاب: هرچه کپسول‌های آتش‌نشانی طول پرتاب بیشتری داشته باشند، افراد می‌توانند فاصله بیشتری را با حریق حفظ کنند. این مسئله در نهایت، باعث می‌شود که اطفاء حریق به صورت ایمن‌تری انجام شود. طول پرتاب بهینه برای کپسول‌های آتش‌نشانی بین 2 تا 7 متر است.
  4. درصد تخلیه: از مهم‌ترین شاخصه‌های مهارکننده آتش، درصد تخلیه است که بسته به نوع کپسول آتش‌ نشانی این درصد می‌تواند متفاوت باشد. کپسول‌ها و مهارکننده‌ های پودری حداقل 85 درصد تخلیه و مهارکننده‌های فوم و گاز CO2 حداقل 95 درصد تخلیه دارند.
  5. زمان تخلیه: همانطور که احتمالا می‌دانید، هنگام آتش‌سوزی، شدت حریق در هر لحظه افزایش می‌یابد؛ به همین علت، زمان تخلیه کپسول باید طبق استانداردهای جهانی تنظیم و رعایت شود.

شارژ کپسول آتش نشانی

نکات مورد توجه در زمان بررسی و شارژ کپسول‌ های مخصوص آتش‌ نشانی

در هنگام بررسی و شارژ کپسول‌ آتش‌ نشانی نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • توجه کنید که پلمپ کپسول هنگام بررسی و یا شارژ مجدد باز نشده باشد.
  • سیم پلمپ کپسول‌ های آتش‌ نشانی باید به صورتی باشد که در مواقع ضروری و در مواقع بروز حادثه به‌سادگی بریده شود.
  • کپسول‌ های آتش نشانی، بعد از حتی یک بار استفاده باید مجددا شارژ شده و در محل مناسب خود قرار بگیرند.
  • درجه فشارسنج کپسول‌ های آتش‌نشانی باید به‌ صورت چشمی در زمان بازرسی آمپر کپسول، کنترل شود.
  • کپسول‌ های آتش نشانی باید حتما برچسب یا کارت حاوی اطلاعات آخرین زمان شارژ و تاریخ شارژ مجدد را دارا باشند.
  • اطلاعات مربوط به شارژ مجدد و سرویس‌شدن کپسول‌ های آتش نشانی باید به وسیله یک کارت به آن وصل شده و یا از برچسب‌های مخصوص حاوی این اطلاعات روی بدنه آن‌ها استفاده شود.
  • تست هیدواستاتیک نیز باید هر دو سال یکبار توسط مراکز معتبر، روی سیلندرهای کپسول آتش‌نشانی انجام شود تا بتوان از استحکام تجهیزات مورد استفاده در آن اطمینان پیدا کرد.
  • زمانی که کپسول آتش‌نشانی برای شارژ مجدد از محل خود برداشته می‌شود، باید حتما از کپسول آتش‌ نشانی جایگزین استفاده شود.
  • در کنار محل نصب کپسول آتش‌ نشانی، توصیه می‌شود بروشور آموزش استفاده صحیح از آن را قرار داده شود.
  • محل نگهداری کپسول‌ های آتش‌ نشانی باید مناسب بوده و دسترسی به آن برای همه افراد امکان پذیر باشد. از طرفی، وجود هرگونه مانع در مسیر استفاده از کپسول آتش‌ نشانی نیز باید بررسی شود.
  • وزن کپسول آتش‌ نشانی بعد از شارژ شدن کامل باید با عدد نوشته شده روی آن برابر باشد و نباید کپسول را بیش از حد لازم پر کرد.

در این نوشته شما با بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی آشنا شدید. همچنین دانستید که برای شارژ کپسول های خود باید به چه نکاتی توجه داشته باشید. برای شارژ کپسول آتش نشانی خود، می توانید از خدمات شارژ کپسول آتشنشانی در هوم سرویز استفاده کنید و با این کار، ایمنی خود را در زمان بروز آتش سوزی افزایش دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات شارژ کپسول آتش نشانی هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا