تعمیر و سرویس خودرو

طریقه تعویض باتری خودرو

مراحل قدم به قدم تعویض باتری را در هوم سرویز بخوانید

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

این تصوری غلط است که باتری خودرو، عمر جاودانه دارند. حتی اگر تلاش کنید و با رعایت همه‌ی جوانب، از باتری خود به بهترین نحو مراقبت کنید، باز هم روزی می‌رسد که محبور به تعویض باتری خودرو در محل خود هستید. اما از باتری خودرو چه می‌دانید؟ با ما همراه باشید.

 

باتری اتومبیل یکی از اساسی‌ترین بخش‌های هر خودرو محسوب می‌شود. برای سلامت خودروی خود باید کارهای متعددی انجام دهید. تعویض باتری، دیاگ زدن خودرو و مواردی از این دست می تواند به شما در این کمک نماید. جهت اطلاع از مدت زمان تعویض باتری ماشین چقدر است؟ سری به سایر مطالب ما بزنید.

باتری خودرو چیست؟

باتری خودرو، حکم قلب و روح خودروی شما را دارد. هرچه اطلاعات بیشتری درباره‌ی باتری خودروی خود داشته باشید، کمتر دچار مشکل می‌شوید. باتری خودرو، حدودا بین ۳ الی ۵ سال عمر می‌کند. اما برخی موارد وجود دارد که می‌تواند از عمر باتری شما بکاهد یا به عمر آن بیفزاید. نکات مهم بعد از تعویض باتری ماشین را حتما مطالعه کنید تا عمر مفید باتری خودروی خودرو افزایش دهید.

وظیفه‌ی باتری خودرو این است که برق لازم برای تامین نیروی مورد نیاز را برای قطعات الکترونیکی فراهم نماید. قطعا اگر باتری شما دچار مشکل شده باشد، خودرو روشن نخواهد شد. پس از مشاهده نشانه‌های تعویض باتری خودرو باید در صدد تعویض باتری خودرو باشید.

در ابتدا واکنشی شیمیایی از سمت خودرو وارد عمل شده و باتری آن را به واکنش الکتریکی تبدیل می‌کند. سپس ولتاژ به استارت می‌رسد.

تعویض باتری خودرو
تعویض باتری خودرو
میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

چه زمانی باید به فکر تعویض باتری خودرو باشید؟

اگر به تازگی متوجه برخی علائم شده‌اید یعنی باید کم کم به فکر تعویض باتری باشید. کم شدن نور چراغ‌های جلو، یا نیاز به هل دادن خودرو می‌تواند از جمله‌ این عوامل باشد. فراموش نکنید که حداکثر عمر هر باتری ۳ سال است. پس اگر بیش از ۳ سال از عمر باتری خودروی شما گذشته، دست به کار شوید.

اما علائم دیگری به شرح زیر وجود دارد:

اگر در هنگام روشن کردن خودرو متوجه شدید که موتور کند عمل می‌کند یعنی باید به باتری نگاهی بیندازید. در واقع اگر شروع به کار خودرو بیش از زمان عادی طول کشید، باید گوش به زنگ باتری باشید. صدای شروع به کار موتور نیز می‌تواند مانند زنگ هشدار عمل کند.

همانطور که پیشتر هم گفتیم، چنانچه قدرت نور چراغ خودروی شما کاهش یافت، هشداری برای پایان عمر باتری است. 

بخشی از باتری خودرو شفاف است و میزان مایع درون باتری را نشان می‌دهد. اگر سطح این مایع پایین بود، یعنی باید به فکر باشید. بسیاری از باتری‌های مدرن به نحوی طراحی شده‌اند که نمی‌توانید برای درک میزان مایع، درب آن را باز کنید. اما اگر می‌توانستید، این کار را انجام دهید. دقت کنید اگر سطح مایع کاهش بیابد در اثر شارژ بیش از حد گرم می‌شود. 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

یکی دیگر از علائم این است که بدنه‌ باتری متورم شده باشد. شاید دمای بالا باعث تورم جعبه‌ی باتری شده باشد. اما به هر دلیلی که این اتفاق افتاده است، در نتیجه باعث کاهش عمر باتری شما شده است.

حذف باتری قدیمی، گام اول تعویض باتری خودرو

برای شروع باید خودروی خود را در مکانی مسطح و در منطقه‌ای امن پارک کنید. بدترین مکان برای تعویض باتری، کنار جاده است. ترافیک، جرقه، شعله‌ آتش یا آب می‌تواند خطرآفرین باشد. ترمز دستی را بکشید و خودرو را خاموش کنید. سوئیچ را نیز ببندید تا هیچ برقی به باتری وارد نشود.

حذف باتری قدیمی ماشین
حذف باتری قدیمی

بهترین مکان برای تعویض باتری گاراژ یا پارکینگ است. اما به شرطی که تهویه‌ی مناسب در این مکان وجود داشته باشد‌. بهتر است درب محل را باز بگذارید.

دقت کنید که وقتی اتصال باتری قطع شد، تمامی تنظیمات ساعت، رادیو، ناوبری و زنگ به حالت کارخانه باز می‌گردند‌. پس قبل از قطع باتری کد خود را یادداشت کنید تا با مشکل روبرو نشوید. در صورت فراموشی، از دفترچه راهنما کمک بگیرید.

نکات ایمنی برای تعویض باتری خودرو چیست؟

ایمنی را رعایت کنید. از لباس‌های مخصوص استفاده کنید و کاپوت را باز کنید. دقت کنید که باتری حاوی محلول الکترولیت اسید سولفوریک است. این‌ محلول بسیار خورنده است. در نتیجه می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. این محلول حتی می‌تواند گاز هیدروژن قابل اشتعال تولید کند. پس استفاده از لباس ایمنی را فراموش نکنید. 

دقت کنید هیچ گونه زیورآلات فلزی مانند انگشتر ید ساعت نداشته باشید. این امر خطر برق گرفتگی را کاهش می‌دهد. 

دقت کنید ممکن است لباستان به روغن آغشته شود، پس لباسی قدیمی بر تن کنید

باتری خودرو کجاست؟

باتری در گوشه‌ محفظه موتور، نزدیک شیشه جلو یا سپر جلو قرار دارد‌ بهتر است دو طرف را جستجو کنید تا باتری را بیابید.

باتری جعبه‌ای مستطیلی است که ۲ کابل به آن متصل شده است. در خودروهای مدرن‌تر، باتری در زیر محفظه‌ای پلاستیکی تعبیه شده است. در این صورت درپوش را بردارید.

در برخی از خودروها نیز باتری در صندوق عقب تعبیه شده است. 

باتری ماشین
محل قرار گرفتن باتری ماشین

گام بعدی تعویض باتری خودرو چیست؟

فراموش نکنید همیشه، باید قبل از کابل مثبت، کابل منفی را جدا کنید و با یک کابل دیگر محکم کنید. این کار باعث می‌شود تا جرقه‌ برقی کوتاه ایجاد نشود. کابل منفی اغلب سیاه است و در برخی از باتری‌ها علامت منفی در آن حک شده است. گیره منفی کابل را ابتدا شل کنید و سپس جدا نمایید.

با یک کابل دیگر، کابل منفی را در قسمتی که فلز نیست، به موتور محکم کنید.

استفاده از آچار ۷، ۸، ۱۰ یا سیزده، برای برداشتن کابل متفاوت است. این تفاوت در نوع خودروی شما است. اما اگر سر کابل باتری شما، گیره‌هایی دارند که می‌توان به سرعت آن‌ها را باز کرد، دیگر هیچ ابزاری نیاز ندارید.

ترمینال مثبت باتری‌ها در اغلب موارد با رنگ قرمز مشخص می‌شود. اما اگر قرمز نبود، علامت مثبت را می‌توانید در آن ببینید. برای باز کردن این سر باتری، از آچار استفاده کنید. با کمک آچار، گیره‌ی سر مثبت را شل کنید و کابل را جدا کنید. سپس با یک گیره، آن را به موتور محکم کنید.

هشدار: دقت کنید تا تحت هیچ شرایطی کابل‌های مثبت و منفی با یکدیگر در تماس نباشند. از طرفی با هیچ وسیله‌ فلزی نیز تماس نداشته باشند. این اتصالات، هرچند بسیار کوتاه، می‌تواند موجب ایجاد خطرات بسیاری شود.

اکنون زمان آن رسیده که باتری را از خودرو خارج نمایید. محلی که باتری به آن محکم شده بررسی کرده و هرگونه اتصال را از بین ببرید. برای این‌کار ممکن است به ابزاری مانند آچار سوکت، نوار اکستنشن یا سوکت با اندازه مناسب نیاز داشته باشید. پس از رفع همه‌ اتصالات، باتری را خارج کنید و بر روی سطح بتنی قرار دهید.

مراحل تعویض باتری ماشین
مراحل تعویض باتری ماشین

از آنجا که باتری وزن زیادی دارد، ممکن است برای خارج کردن آن از خودرو نیاز‌ به کمک فرد دیگری داشته باشید.

مرحله دوم تعویض باتری خودرو ؛ نصب باتری جدید

نصب باتری جدید
نصب باتری جدید

ابتدایی ترین کاری که برای این منظور لازم است انجام دهید تمیز کردن باتری است. ابتدا باید ترمینال‌های باتری را از نظر خوردگی بررسی و تمیز کنید. دقت کنید که پودر آبی، سبز، خاکستری یا سفید بر روی پایانه‌ها باقی نمانده باشد. برای این منظور می‌توانید از پارچه یا کاغذ سنباده شماره ۱۰۰ استفاده کنید.

 توجه کنید که اسید باتری به دلیل خورندگی می‌تواند به پوست یا لباس شما آسیب برساند.

سعی کنید باتری جدید، کاملا متناسب با باتری قدیمی باشد. می‌توانید از باتری قدیمی عکس بیندازید یا ویژگی‌های آن مانند اندازه، ابعاد و شماره قطعه را یادداشت کنید.

همراه با این مشخصات، بهتر است سال تولید، مدل ماشین و اندازه موتور را هم با خود همراه داشته باشید تا بهترین گزینه را بتوانید تهیه کنید.

باتری‌ خودرو، غالبا از نظر اندازه و ظرفیت الکتریکی با یکدیگر متفاوت هستند. پس باید مناسب‌ترین گزینه را برای خودروی خود خریداری کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید. باتری اگر نظر اندازه نامناسب باشد، در حفره‌ی خود جای نمی‌گیرد.

هشدار: لطفا باتری خودرو را در سطل زباله نیندازید. باتری به واسطه داشتن مواد خورنده و اسیدی بسیار خطرناک است. آن را به مراکز بازیافت تحویل دهید

باتری جدید را در محل خود محکم کنید. سعی کنید پایانه‌های باتری را چرب کنید. این کار دقیقا عکس روش برداشتن باتری قدیمی است. اکنون وقت ان است که هر سر باتری را با یک لایه نازک گریس لیتیوم بپوشانید تا از خوردگی باتری جلوگیری کنید

مطمئن شوید که جهت باتری درست و همه‌ی اتصالات در جای خود محکم شده‌اند و باتری تکان نمی‌خورد یا حرکت نمی‌کند.

البته دقت کنید از گریس لیتیوم فقط در دو پایانه استفاده کنید. در مکان‌های دیگر از این ماده اسپری نکنید.

باتری ماشین
جهت درست باتری ماشین

گام آخر برای تعویض باتری خودرو در محل

اکنون ابتدا کابل مثبت را وصل کنید. کابل را محکم کنید. سپس کابل مثبت را به موتور متصل نمایید. دقت کنید اصلا انتهای آن را به بخش‌های فلزی‌ متصل ننمایید. کابل را به وسیله آچار محکم کرده و اگر درپوش دارد، آن را سرجای خود قرار دهید.

هشدار: هنگام اتصال مجدد باتری، همیشه پایانه مثبت را قبل از ترمینال منفی محکم کنید. این کار باعث می‌شود تا مدار به طور ناخواسته کامل نشود. 

اکنون باید کابل منفی را در جای خود متصل کنید. دقیقا همان کاری که برای کابل مثبت انجام دادید، برای کابل منفی نیز انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که با فلز تماس نداشته باشد. تماس با فلز باعث تخلیه جریان الکتریکی می شود.

اکنون دیگر می‌توانید کاپوت را ببندید و خودرو را روشن‌ نمایید. دقت کنید همه‌ی ابزارها را از زیر کاپوت خارج کنید. اگر دقیقا مشکل شما از باتری بوده و همه‌ی مراحل را به دقت انجام داده‌اید، اکنون خودرو باید به درستی روشن شود. 

پس از نصب باتری، باید از عملکرد کامپیوتر خودرو و به تبع تمام دستگاه‌های الکترونیکی مطمئن شوید.

تعویض باتری خودرو
روش تعویض درست باتری ماشین

چکیده مطلب

باتری خودرو، یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو محسوب می‌شود. این قطعه‌ همه فن حریف باعث کار کردن بخش‌های الکتریکی ماشین می‌شود. چنانچه باتری خودرو با مشکلی مواجه شود، می‌تواند در عملکرد کلی خودرو اشکالی ایجاد نماید.

بهترین حالت این است که برای تعویض باتری به یک متخصص مراجعه کنید. متخصصان هوم سرویز، می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند‌. برای تعویض باتری خودرو شیراز، تعویض باتری ماشین مشهد، تعویض باتری ماشین در محل تهران و کرج کافی است از متخصصین ما کمک بخواهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا