خانگی و ساختمانی

معایب و مزایای قیرگونی چیست و معرفی بهترین قیر

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قیرگونی هم ارائه میده؟

پشت بام، سرویس های بهداشتی، کف آشپزخانه و همه مکان هایی که در معرض آب و رطوبت هستند، نیاز به عایق بندی دارند. بدون عایق کردن قسمت های مختلف بنا، سازه در معرض تخریب و ویران شدن است. با وجود انواع روش های عایق بندی و ایزوگام، هنوز هم قیرگونی در اغلب ساختمان ها استفاده می شود. در این مطلب از مزایای قیرگونی ساختمان ، بهترین قیر برای قیرگونی و همه نکات و جزئیات عایق کاری ساختمان با قیر، گفته می شود. اگر در حال ساخت و ساز بنا هستید و یا تعمیرات و نوسازی ساختمان را انجام می دهید این اطلاعات به کارتان می آید. آیا می دانید قیر چیست و از کجا به دست می آید؟

قیرگونی چیست؟ معایب و مزایای قیرگونی چیست؟

قبل از انجام  بنایی ساختمان و  مواردی مانند اجرای کاشی و موزائیک، کف ساختمان عایق بندی می شود. عایق مناسب از نفوذ رطوبت کف به بالا جلوگیری می کند. از طرفی در مکان هایی که با آب در ارتباط هستند مثل سرویس های بهداشتی و آشپزخانه، همیشه امکان نفوذ آب به طبقات زیرین وجود دارد. عایق بندی مانع نفوذ آب به طبقات دیگر و آسیب به ساختمان می شود. ایزوگام، آسفالت و قیرگونی همگی روش هایی برای عایق کردن سطوح هستند. بدون استفاده از عایق مناسب، کوچکترین قطرات آب می تواند موجب آسیب زیادی به ساختمان شود. یکی از رایج ترین و مقرون به صرفه ترین راه ها برای جلوگیری از نفوذ آب اینست که با قیر و گونی سطح را عایق کنید.

قیرگونی به معنای استفاده از دو ماده قیر و گونی برای عایق کردن سطوح است. قیر از قدیمی ترین متریال در ساختمان سازی است که برای عایق بندی پی ساختمان، پشت بام و کف ساختمان استفاده می شود. در این شیوه قیر روی گونی اعمال می شود و گونی برای سطوح مورد نظر، به کار می رود. از گونی جهت هم سطح سازی و صاف کردن سطوح استفاده می شود. 

روش های جلوگیری از ورود آب باران به ساختمان چیست؟

قیر چیست؟

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قیرگونی هم ارائه میده؟

مزایای قیرگونی چیست؟

روش های مختلفی برای جلوگیری از نفوذ آب و عایق بندی در ساختمان استفاده می شود. برای مثال ایزوگام نیز برای عایق کردن کف و بام و دیوارها به کار می رود. حالا سوال اینجاست که چرا با وجود تولید انواع ایزوگام، هنوز استفاده از قیرگونی رایج است؟ برخی موارد موجب برتری قیرگونی نسبت به ایزوگام می شود از جمله این موارد:

  • قیرگونی قابل اجرا در هر فضایی است. حتی اگر مکان مورد نظر دارای متراژ کمتری باشد نیز می توان از قیر و گونی برای عدم نفوذ آب استفاده کرد.
  • مواد اولیه قیرگونی شامل قیر+ گونی نخی است. هر دو این مواد و مصالح در دسترس قرار دارند و سهل الوصول هستند.
  • از دیگر مزایای قیرگونی می توان به اجرای راحت و ساده آن اشاره کرد. این روش یک کار معمولی در صنعت ساخت و ساز است و نیاز به تخصص فنی ندارد.
  • از همه مهم تر اینکه اجرای قیرگونی بسیار مقرون به صرفه تر ایزوگام است. دلیل صرفه اقتصادی قیرگونی، مواد اولیه ارزان قیمت تر است.
  • امکان تعمیر نقطه ای قیرگونی وجود دارد. بنابراین برای ترمیم نیازی به تعویض کامل عایق نیست و تنها در محل آسیب دیده، تعمیرات انجام می شود.

معایب قیرگونی چیست؟

بعد از مزایای قیرگونی بد نیست با معایب آن نیز آشنا شویم. قیر داغ بوی بدی دارد و موقع اجرای قیرگونی، آلودگی زیادی به وجود می آید. به طور کلی این شیوه در مقایسه با ایزوگام، ریخت و پاش بیشتری دارد. لازم است تا ابتدا قیر داغ شود و همین موضوع خطرات اجرای کار را افزایش می دهد. موقع کار با قیر نمی توان لحظه ای غافل شد، قیر داغ بسیار خطرناک است. برخی از معایب قیرگونی اینها هستند:

  • بوی قیر داغ بسیار آزار دهنده است
  • امکان پوسیدگی در عایق بندی های قیرگونی شده، وجود دارد.
  • قیرگونی نسبت به مواد شیمیایی در برخی حلال ها، فشار و حرارت، آسیب پذیر است.
  • با توجه به نشست احتمالی سازه، امکان پارگی در قیرگونی وجود دارد.
  • در مقایسه با ایزوگام، عمر مفید قیرگونی کمتر بوده ولی حدود 10 سال دوام دارد.
  • وزن قیرگونی سنگین تر از ایزوگام است.
  • در صورتی که از یک لایه آسفالت روی قیرگونی استفاده نشود امکان راه رفتن روی سطح پشت بام نیست.
  • دارای مهر استاندارد نیست و کیفیت کار به مهارت شرکت عایق کاری بستگی دارد.

چه چیزی در ارتباط با ایزوگام طرحدار می دانید؟

معایب و مزایای قیرگونی

قیر چیست؟

قیر ماده ای جامد و سیاه رنگ است که از مشتقات نفتی به حساب می آید. این ماده در اثر حرارت و گرما به حالت نیمه جامد و روان در می آید. همین ویژگی طرز استفاده از قیر را ساده کرده است. ب وطر کلی قیر را می توان به 3 دسته تقسیم کرد:

قیر طبیعی

این نوع قیر همانی است  مستقیم از معدن به دست می آید. در معادن نفت خام می توان به این نوع قیر نیز دست پیدا کرد. این ماده پس از راه یافتن به سطح زمین، به حالت خشک و جامد در می آید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قیرگونی هم ارائه میده؟

قیر ساختگی

این محصول از تقطیر نفت خام و در فرایند پالایش نفت به دست می آید. به این ترتیب کیفیت قیر ساختگی بستگی به عملیات تولید دارد. این عملیات روی ضریب نفوذپذیری قیر تاثیر می گذارد. در داخل کشور درجات نفوذ پذیری قیرها بین 10 تا 300 تخکین زده شده است.

قیرهای جامد اکسید شده (دمیده)

چنانچه در پروسه تقطیر از هوای داغ بر روی قیر خالص استفاده شود محصول نهایی قیر دمیده نامیده می شود. در این شیوه هوایی با دمای 200 تا 300 درجه بر روی قیر دمیده می شود. در این فرایند از دستگاه های پیشرفته و لوله های منفذ دار استفاده می شود. به اینن ترتیب اتم های هیدروژن یر و اکسیژن هوا با هم ترکیب شده و نوعی قیر متفاوت تر از دو نوع قبلی به وجود می آید. محصول تولید شده در مقایسه با دو نوع قبل دارای مقاومت بیشتری نسبت به تغییرات درجه حرارت است. این محصول در قیرگونی کاربرد وسیع تری دارد.

عایق بندی پشت بام

مزایای قیرگونی در عایق بندی فضای داخلی ساختمان

اجرای قیرگونی برای عایق بندی پشت بام چندان رایج نیست و زیرا قیر در فضای باز و تغییرات آب و هوایی در معرض آسیب بیشتری قرار دارد. در صورتی که پشت بام قیرگونی شود لازم است تا روی قیرگونی از یک لایه آسفالت نیز استفاده شود. این لایه از آسیب به قیرگونی جلوگیری می کند و به نوعی عایق بندی را بیمه می کند. قیرهای سفت تر برای استفاده در فضای بیرونی مناسب تر هستند.  آیا می دانید در چه مکان هایی می توان از قیرگونی استفاده کرد؟

با توجه نوع مصالح به کار رفته در قیرگونی، عایق بندی فضای داخلی با این شیوه اتتخاب مناسب تری است. برای عایق کاری پی ساختمان و کف بنا همیشه از قیرگونی استفاده می شود. این کار راحت و کم هزینه تمام می شود. برای عایق کاری پایه ستون ها، دیوارهای داخلی و کف پارکینگ و زیر زمین نیز قیرگونی پیشنهاد می شود. به طور کلی در فضای داخلی استفاده از قیرگونی رایج تر از فضای بیرونی است.

چه چیزهایی از روش های رفع نم و نشتی سقف در بارندگی می دانید؟

عایق کاری سرویس بهداشتی

نکات مهم در قیرگونی

  • جهت جلوگیری از ازدیاد وزن و فشار به سازه، ضخامت قیر در حد 2تا 3 سانتی متر بیشتر نباشد
  • بعد از اجرای قیرگونی از یک لایه بتن آسفالتی روی کار استفاده شود
  • ضخامت آسفالت حداقل 2 سانتی متر مناسب است
  • قیر مصرفی حداکثر تا 150 درجه گرم می شود و بیش از آن امکان تجزیه قیر وجود دارد
  • قیرهای با غلظت کمتر بهتر در بافت گونی نفوذ می کنند و ضریب پوششی بهتری دارند
  • جهت ازایش طول عمر و بهره گیری از مزایای قیرگونی، ترمیم سالانه انجام شود

قیمت عایق بندی با قیرگونی چقدر است؟

از معایب و مزایای قیرگونی گفتیم بد نیست از قیمت ها هم گفته شود. هزینه های اجرایی در ساختمان سازی روی کار تاثیر می گذارد. سازندگان بنا تمایل دارند تا حد امکان هزینه کار را در حد پایین نگهدارند. از لحاظ اقتصادی، قیرگونی بسیار اقتصادی تر است. هزینه های اجرای قیرگونی توافقی است و بستگی به بزرگی فضا و سختی کار دارد. در برخی مکان ها به دلیل کوچک بودن، کار در زمان طولانی تر انجام می شود و سختی کار بیشتر است. پس از بازدید حضوری بهتر می توان در مورد هزینه ها اطلاع رسانی کرد. هر پروژه عایق کاری نیاز به بررسی موقعیت دارد و در این مرحله تعیین قیمت هم انجام می شود.

قیمت نصب ایزوگام چقدره؟

مزایای قیرگونی

خدمات ایزوگام، قیرگونی و آسفالت

این سرویس شامل اجرای کامل عایق بندی ساختمان و تعمیرات عایق های فرسوده است. پس از رفع نم و ترمیم ترکیدگی لوله لازم است تا عایق کاری از نو اجرا شود. خدمات قیرگونی تهران، ایزوگام و قیرگونی کرج، اجرای قیرگونی اصفهان، قیرگونی پشت بام مشهد، قیر گونی حمام تبریز، قیرگونی سرویس بهداشتی رشت پذیرفته می شود. 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قیرگونی هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا