بنایی و دکوراسیون

همه چیز درباره پتینه کاری روی سقف؛ نقاشی روی سقف

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پتینه کاری و نقاشی روی سقف و دیوار هم ارائه میده؟

افرادی که در زمینه نقاشی ساختمان تبحر دارند و در این زمینه متخصص محسوب می‌شوند، پتینه‌ کاری دیوار را به‌عنوان هنر کهنه کردن فضای یک خانه می‌شناسند. اما می‌توان گفت پتینه‌ کاری صرفا یک هنر کهنه‌کاری محسوب نمی‌شود؛ بلکه با استفاده از این هنر می‌توان روی انواع سطوح، بافت‌های متنوع و نقش های دلخواه را ایجاد کرد. به‌ عبارتی، پتینه‌ کاری یک هنر محسوب می‌شود که می‌تواند انواع مختلف دیوار، سقف و یا سایر انواع سطوح را به طور هنرمندانه پوشش دهد. این هنر غالبا روی رنگ‌های پس‌ زمینه شامل رنگ روغن، پلاستیک یا اکریلیک اجرا می‌شود. علاوه‌ بر آن، طرح‌های پتینه می‌تواند برجسته یا فلت (تخت) باشد که به دکوراسیون داخلی منزل شما بستگی دارد. در این نوشته با پتینه کاری روی سقف آشنا می شوید و متوجه می شوید که پتینه کاری چگونه باعث زیباتر شدن دیوارها و سقف خانه شما می شود.

پتینه‌ کاری چیست؟

پتینه کاری هنری است که در آن می‌توان از بافت‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده کرده و با ایجاد یک سطح جداکننده بین جسم اصلی و رنگی، نمایی کهنه و به‌ عبارتی، اکسید شده در فضاها و اجسام مختلف با جنس‌های متفاوت ایجاد کرد. در هنر پتینه‌ کاری، رنگ‌های پوشاننده، روشن کننده و مات کننده برای کهنه‌ کاری و فرسوده نشان دادن فضاها و لوازم کاربرد بسیاری دارند. در نتیجه، می‌توان گفت امروزه پتینه‌ کاری به‌عنوان یک هنر پرطرفدار شناخته می‌شود که در آن، با استفاده از رنگ‌های دکوراتیو و ابزارهای مختلف می‌توان روی سطوح متفاوت، بافت خاص و منحصربه‌فردی را ایجاد کرد و از زیبایی آن لذت برد.

پتینه کاری روی سقف
پتینه کاری روی سقف، هنری جذاب و زیبا
میدونستی که هوم سرویز، خدمات پتینه کاری و نقاشی روی سقف و دیوار هم ارائه میده؟

پتینه‌ کاری روی سقف

در هنر پتینه‌ کاری غالبا از موادی مانند رنگ و چسب استفاده می‌شود؛ به‌ همین دلیل روی هر سطحی که بتوان از رنگ و چسب استفاده کرد، پتینه‌ کاری نیز قابل اجرا است. در این‌ صورت، پتینه‌ کاری را می‌توان روی انواع دیوار و حتی سقف‌های فلزی، کناف‌ کاری شده، گچبری شده و حتی سقف‌های صفر و بدون تزئین نیز اجرا کرد.

سقف خانه یکی از مهم‌ترین اجزای خانه است که از گذشته تاکنون برای تزئین آن از مواد مختلفی مانند گچبری، آینه‌کاری، کاشی‌کاری و… استفاده شده است. تزئینات سقف نیز همانند سایر موارد دکوراسیون داخلی، با تحولات زیادی مواجه شد؛ تا جایی‌ که اکنون می‌توان از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی مانند پتینه‌ کاری و کناف‌ کاری برای زیباسازی سقف استفاده کرد.

در این مقاله، شما به‌ طور کامل با پتینه‌کاری و پتینه‌کاری روی سقف آشنا می‌شوید و می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های مختلف آن سقف منزل خود را زیباتر کنید.

پتینه کاری روی سقف
با پتینه کاری روی سقف، خانه خود را به یک محیط دلنشین و زیبا تبدیل کنید

انواع پتینه‌کاری روی سقف و سایر سطوح

همانطور که اشاره شد، پتینه یک پوشش خاص و هنرمندانه است که انواع مختلفی دارد. در واقع، شما می‌توانید بسته به دکوراسیون داخلی منزلتان یکی از انواع پتینه‌ کاری را انتخاب کنید.

به دنبال آموزش نقاشی ساختمان هستید کلیک کنید.

انواع هنر پتینه‌ کاری عبارت هستند از:

1.      پتینه‌ کاری کلاسیک

در این نوع از پتینه‌ کاری، همانطور که از نامش پیداست، جلوه‌ کلاسیک و قدیمی به فضا اضافه می‌شود. پتینه‌ کاری‌ های برجسته از انواع پتینه‌ کاری کلاسیک محسوب می‌شوند. همچنین پتینه‌ کاری ورق طلا نیز از دیگر انواع پتینه کلاسیک است که در آن از خمیرهاص مخصوصی برای اجرای پتینه‌ کاری روی سقف و دیوار یا سایر سطوح استفاده می‌شود. عموما در این روش از رنگ‌های طلایی برای تزئین استفاده می‌شود. علاوه‌ بر آن، در پتینه‌ کاری کلاسیک می‌توان نقش سنگ، آجر یا ترک را نیز روی سقف و  سایر سطوح مورد نظر اجرا کرد.

معمولا کهنه‌ کاری نیز از انواع پتینه‌ کاری کلاسیک محسوب می‌شود و با استفاده از این تکنیک می‌توان سقف یا سایر سطوح را به یک قطعه آنتیک و زیبا تبدیل کرد. این کار نیز با استفاده از یک روغن مخصوص به نام شاپون روی سطح موردنظر اجرا خواهد شد.

2.      پتینه‌ کاری مدرن

در این نوع از پتینه‌ کاری، از پوشش ابر و باد و آسمان یا طرح فرشته به‌ عنوان الگوی پوشش استفاده می‌شود. همچنین در پتینه‌ کاری مدرن می‌توان با استفاده از تکنیک‌های رنگ‌آمیزی، طرح چوب یا یک پوشش نقره‌ای را روی انواع سطوح اجرا کرد. در واقع، این نوع از پتینه‌ کاری نیز روی هر سطحی قابل اجرا است و بیشتر در فضاهایی استفاده می‌شود که دکوراسیون آن مدرن و امروزی است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پتینه کاری و نقاشی روی سقف و دیوار هم ارائه میده؟
پتینه کاری روی سقف
طرحهای خاص و جذاب با پتینه کاری روی سقف

تکنیک‌های مختلف پتینه‌ کاری روی سقف

اجرای پتینه‌ کاری تکنیک‌های مختلفی دارد که شما با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توانید به‌ سادگی سقف یا سایر سطوح مورد نظر خود را پتینه‌ کاری کنید. این تکنیک‌ها عبارتند از:

·         پتینه‌ کاری با پارچه

در برخی موارد برای رنگ‌کاری و پتینه‌ کاری سقف یا دیوار از تکه‌های پارچه استفاده می‌شود؛ به این‌ صورت‌ که، در هر بار شما باید یک تکه پارچه را به رنگ آغشته کرده و با حالت ضربه‌ای آن را روی دیوار بزنید. همچنین شما می‌توانید پارچه را لوله کرده و با حرکت دادن پارچه به قسمت‌های مختلف سقف یا دیوار، نقش‌ها و طرح‌های مختلفی را روی این سطوح اجرا کنید.

·         پتینه‌ کاری با اسفنج

برای پتینه‌ کاری با استفاده از اسفنج، شما در ابتدا باید دیوار را به‌ طور کامل رنگ‌آمیزی کرده و سپس با استفاده از یک تکه اسفنج که به رنگ آغشته شده است، روی دیوار ضربه بزنید. در این میان توجه داشته باشید که ابتدا باید اضافه‌های رنگ را توسط یک تکه کاغذ یا روزنامه بگیرید. تکنیک پتینه‌ کاری با استفاده از اسفنج بسیار ساده است و با استفاده از آن می‌توان طرح‌های زیبایی را روی دیوار و یا سقف اجرا کرد.

·         پتینه‌ کاری با بافت‌دار کردن سطوح

این تکنیک از پتینه‌ کاری با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. به‌ عنوان مثال شما می‌توانید پودر مل را با رنگ خود ترکیب کرده و در کنار آن از روغن الیف و آب استفاده کنید. در این‌ صورت رنگ روغنی ساختمان شما حالت خمیری نسبتا شلی به خود می‌گیرد که شما می‌توانید از آن برای بافت‌دار کردن دیوار یا سقف منزل خود استفاده کنید. در این روش، شما می‌توانید مقدار آب و پودر مل را بنا به سلیقه خود تغییر دهید تا غلظت دلخواهی را به‌دست آورید.

·         پتینه‌ کاری با تکنیک رنگ‌برداری

در این تکنیک نیز برای اجرای پتینه‌کاری از پارچه استفاده می‌شود. برای استفاده از این تکنیک شما باید ابتدا سقف یا سطح مورد نظر خود را آماده کرده و رنگ را با استفاده از قلمو به‌ صورت نیمه رقیق روی آن بکشید. پس از آن، از یک دستمال نخی زبر استفاده کرده و آن را مچاله کنید؛ سپس پارچه را به سطح خیس ‌به‌ صورت ضربه‌ای بزنید. در این‌ صورت، رنگ از روی دیوار برداشته خواهد شد و همزمان با برداشتن رنگ، نقش مچاله شده پارچه روی سقف یا روی سطح اجرایی باقی می‌ماند.

·         پتینه‌ کاری با تکنیک راه‌ راه کردن

این تکنیک از پتینه‌ کاری بیشتر روی دیوار فضاها و دیوار اتاق‌های مختلف منزل استفاده می‌شود که می‌تواند به‌ سادگی در آن‌ها تنوع ایجاد کند. به‌ دلیل اینکه در این تکنیک برای ایجاد یک طرح خاص، نیاز به دقت و اندازه‌گیری دقیق قبل از انجام پتینه‌کاری ا‌ست، ممکن است اجرای آن برای شما مشکل باشد. به‌ همین دلیل، این تکنیک از پتینه‌ کاری غالبا توسط متخصصین این کار انجام می‌شود.

برای آشنایی با روش های پتینه کاری روی دیوار سایر مطالب ما را نیز دنبال کنید.

پتینه کاری روی سقف
پتینه کاری سقف را به تیم حرفه ای هوم سرویز بسپارید

کاربرد و مزایای پتینه‌ کاری سقف و سایر سطوح

·         هنر پتینه‌ کاری تنوع زیادی دارد و به‌ همین دلیل شما می‌توانید با استفاده از آن انواع طرح‌های مورد نظر خود را روی سطوح مختلف ایجاد کنید.

·         با استفاده از این هنر، شما می‌توانید به‌ سادگی ترک‌ها و موج‌های ایجاد شده روی سطوح گچی را پوشش دهید.

·         همچنین پتینه ماندگاری و دوام بسیار بالایی دارد و در کنار آن، ضد آب است؛ به‌ همین دلیل در استفاده از پتینه‌کاری نیازی به نگرانی برای تمیز کردن آن وجود ندارد. حتی در صورتی‌ که قسمتی از سطح یا نقش پتینه آسیب دید، شما به‌ سادگی می‌توانید آن قسمت را ترمیم کنید.

·         اجرای پتینه‌ کاری، بوی نامطبوعی ایجاد نمی‌کند. همچنین تکنیک‌های مختلف پتینه‌ کاری در کمترین زمان ممکن قابل اجرا هستند.

·         استفاده از تکنیک‌های مختلف پتینه‌ کاری در سطوح خاصی از دکوراسیون می‌تواند نمای منزل شما را به‌طور کامل خاص و دگرگون کند.

·         پتینه‌ کاری قیمت مناسب و به‌ صرفه‌ای دارد. در واقع، همانند کاغذ دیواری شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های مختلف پتینه‌ کاری نیز طرح‌های مورد نظر خود را با همان کیفیت و با هزینه کمتر اجرا کنید.

 امروزه، پتینه‌ کاری و استفاده از تکنیک‌های مختلف آن در دکوراسیون داخلی منزل کاربرد بسیاری دارد. شما می‌توانید با استفاده از این هنر، در دکوراسیون منزل خود تغییرات خاص و منحصر‌به‌فردی ایجاد کرده و طرح‌های مختلفی را اجرا کنید. اما در این میان توصیه می‌شود در صورتی‌ که می‌خواهید پتینه‌کاری سقف یا دیوار منزل شما کاملا حرفه‌ای و خاص باشد و در کنار آن با دکوراسیون فضای داخلی شما هماهنگ باشد، بهتر است از متخصصینی که در این کار تبحر و تجربه دارند کمک بگیرید تا دقیقا طرح و مدل موردنظر شما در پتینه کاری اجرا شود.

پتینه کاری روی سقف
پتینه کاری روی سقف هر فضایی را خاص و جذاب می کند!

پتینه کاری روی سقف و دیوار را به متخصصین ما بسپارید

اگر می خواهید پتینه کاری روی سقف تهران، پتینه کاری کرج، پتینه کاری ساختمان شیراز،  پتینه کاری سقف اصفهان،  پتینه دیوار مشهد، قیمت پتینه کاری تبریز و پتینه کاری ساختمان رشت را انجام دهید و خانه خود را با این هنر زیبا جذاب تر و دلنشین تر کنید، می توانید از خدمات هوم سرویز استفاده کنید و طرح موردنظرتان را با کیفیت عالی در خانه خود پیاده سازی کنید که از وجود آن لذت ببرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پتینه کاری و نقاشی روی سقف و دیوار هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا