برقکاری ساختمان

درباره روش جدید سیم کشی ساختمان چه می دانید؟

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سیم کشی برق و رفع اتصالی هم ارائه میده؟

یکی از پیش‌ نیازهای اصلی و مهم برای استفاده از تاسیسات الکتریکی و مکانیکی در ساختمان، سیم‌کشی صحیح و اصولی ساختمان است. سیم‌ کشی ساختمان باید توسط فردی انجام شود که دانش، مهارت و تخصص کافی برای انجام این کار را داشته باشد و به تمامی استاندارها و اصول سیم‌کشی آشنا باشد. سیم‌کشی ساختمان عملیاتی است که برای هدایت جریان برق استفاده می‌شود و برای این منظور معمولا لوله‌ گذاری، ایجاد انشعاب و عبور سیم‌ها و اتصالات الکتریکی مورد نیاز است. در این نوشته با روشهای جدید سیم کشی ساختمان آشنا خواهید شد و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

انواع روش‌ های سیم کشی ساختمان

سیم‌کشی ساختمان‌ها با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ که استفاده از این روش‌ها به کاربرد، نوع پروژه و قدمت ساختمان مربوط است. همچنین سیم‌کشی ساختمان از مراحل اصلی برای ساخت‌وساز محسوب می‌شود که اگر به‌درستی و طبق اصول انجام نشود، در آینده مشکلاتی در هدایت جریان برق اتفاق می‌افتد.

سیم کشی ساختمان
انواع روشهای سیم کشی ساختمان
میدونستی که هوم سرویز، خدمات سیم کشی برق و رفع اتصالی هم ارائه میده؟

سیم‌ کشی ساختمان به دو صورت انجام می‌شود:

1.      سیم‌ کشی روکار ساختمان

در این روش، تمامی سیم‌ها و اتصالات موردنیاز از روی سطح دیوار عبور می‌کنند و قابل مشاهده هستند. برخی افراد برای حفظ ظاهر، نظم و جذابیت بصری فضا و حتی برای حفظ امنیت، در سیم‌کشی روکار ساختمان از داکت‌های مخصوص استفاده می‌کنند تا به‌وسیله آن بتوانند سیم‌ها را پنهان کنند. این روش، در ساختمان‌های قدیمی و محیط‌های صنعتی و اداری کاربرد بسیاری دارد و به‌دلیل اینکه در این روش، سیم‌ها و اتصالات روکار هستند، به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند. در این‌صورت، اگر نقص فنی در سیم‌کشی ایجاد شود، به‌سادگی می‌توان آن را عیب‌یابی کرد.

2.      سیم‌کشی توکار:

سیم کشی توکار روش جدید برقکاری ساختمان به شمار می رود که با آن آشنا خواهید شد.  سیم‌کشی توکار نوع دیگری از سیم کشی ساختمان است که در این روش تمامی سیم‌ها و اتصالات درون دیوار و داخل مجراهای مخصوص قرار گرفته و از زیر گچ یا سیمان عبور می‌کنند؛ به‌ همین دلیل قابل مشاهده نیستند. این روش انعطاف‌پذیری بالایی دارد و همچنین در این روش می‌توان از سیم‌ها و اتصالات معمولی یا چندلایه، بدون محدودیت استفاده کرد. به‌ همین دلیل امروزه سیم‌کشی توکار ساختمان در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از این روش، امنیت و ایمنی ساختمان افزایش می‌یابد و در کنار آن، زیبایی، نظم و جذابیت بصری ساختمان نیز حفظ خواهد شد.

در روش توکار از چند تکنیک مختلف برای سیم‌کشی استفاده می‌شود:

·         سیم‌کشی توکار با استفاده از جعبه فیوز

در برخی شرایط در سیم‌کشی توکار برای توزیع متعادل و متوازن جریان الکتریکی، از جعبه فیوز استفاده می‌شود. همانطور که احتمالا می‌دانید، قسمت‌های مختلف یک ساختمان، غالبا به میزان متفاوتی از جریان الکتریکی نیاز دارند. به‌همین دلیل، استفاده از جعبه فیوز باعث می‌شود که جریان برق متناسب با قسمت‌های مختلف ساختمان توزیع شود. در این روش، سیم‌ها و اتصالات موجود ابتدا از داخل جعبه فیوز عبور می‌کنند و سپس متناسب با نوع نیاز و میزان جریان الکتریکی، نصب می‌شوند. عیب‌یابی سیم‌کشی در این روش بسیار ساده است و غالبا سیم‌کشی توکار با استفاده از جعبه فیوز با هزینه بالایی انجام می‌شود.

·         سیم‌ کشی توکار با استفاده از کلید و پریز

در این روش از سیم‌ کشی توکار، برای قرار گرفتن سیم‌ها متناسب با اندازه کلید و پریز، فضای مناسبی در نظر گرفته می‌شود که این فضای در نظر گرفته شده در داخل دیوار است. به‌ همین دلیل، این روش روی زیبایی و ظاهر فضا آسیبی وارد نمی‌کند. در این‌ صورت، با استفاده از کلید و پریز در سیم‌کشی توکار می‌توان به‌سادگی و با باز کردن پیج‌های کلید و پریز به سیم‌ها و اتصالات دسترسی داشت.

برای اطلاع از روش سیم کشی تلفن برای adsl کلیک کنید.

·         سیم‌ کشی توکار با استفاده از جعبه تقسیم

در این تکنیک از سیم‌ کشی توکار، سیم‌ها و اتصالات از درون مجرای مخصوص و قسمت بالایی دیوار، به‌ صورت افقی عبور می‌کنند. در این حالت، جعبه تقسیم در فاصله حدود 30 سانتی‌متری نقاط مشخص‌ شده، نصب می شود و پس از آن، سایر اتصالات و انشعابات درون این جعبه تقسیم قرار می‌گیرند. این روش نسبت به سایر روش‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا علاوه‌ بر اینکه ایمنی کمی دارد، با استفاده از آن نمی‌توان به‌ سادگی عیب‌یابی سیم‌کشی ساختمان را انجام داد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سیم کشی برق و رفع اتصالی هم ارائه میده؟

در انواع تکنیک‌های سیم‌کشی توکار انتخاب موقعیت توسط متخصص سیم‌کشی بسیار اهمیت دارد و در این‌ صورت این فرد باید بتواند بهترین و اقتصادی‌ترین روش را با توجه به حفظ اصول و معیارهای موجود انتخاب کند.

سیم کشی توکار ساختمان
سیم کشی توکار ساختمان

سیم‌کشی TRS

در اغلب موارد برای سیم‌کشی ساختمان از کابل‌های تک‌هسته‌ای، دوهسته‌ای یا سه‌هسته‌ای RTS استفاده می‌شود که غالبا نوع تک‌هسته‌ای آن رایج‌تر است. این کابل‌ها، ضد آب، ضد بخار و ضد مواد شیمیایی هستند؛ اما معمولا تحت‌تاثیر روغن روان کاری قرار می‌گیرند. همچنین این کابل‌ها غالبا روی سطح‌های چوبی با حداقل ضخامت 10 میلی‌متر کار می‌کنند. برای سیم‌کشی با استفاده از این کابل‌ها، نیاز به استفاده از گیره‌های پیوندی برنجی حلقوی است. این گیره‌ها در ابتدا روی خفاشی‌ها با پین برنجی ثابت می‌شوند و غالبا برای اجرای افقی روی فاصله 10 سانتی‌متری و برای اجرای عمودی روی فاصله 15 سانتی‌متری قرار می‌گیرند. در این‌ صورت کابل‌ها نیز با استفاده از گیره‌های پیوندی روی خفاشی‌های چوبی نگهداری خواهند شد.

سیم‌کشی سرب

در برخی موارد، برای سیم‌کشی ساختمان از رساناهایی استفاده می‌شود که با VIR عایق‌بندی شده‌اند. این رساناها با استفاده از یک غلاف بیرونی آلیاژ آلومینیوم سرب پوشیده می‌شوند و غالبا 95 درصد سرب دارند؛ در این‌صورت این غلاف ها می‌توانند در برابر رطوبت، آسیب مکانیکی و یا خوردگی از کابل‌ها محافظت کنند.

کل پوشش سرب به‌ صورت الکتریکی ساخته شده است و غالبا در نقطه ورود به زمین متصل می‌شود. در این‌صورت می‌تواند در برابر عمل الکترولیتی که از جریان نشتی ناشی می‌شود، محافظت کرده و حتی در صورت سالم ماندن غلاف، امنیت و ایمنی لازم را ایجاد کند. در این روش نیز مانند روش TRS، کابل‌ها با استفاده از خمیر چوبی نصب می‌شوند و همچنین از با استفاده از گیره‌های پیوند ثابت باقی می‌مانند. این روش از جدیدترین روش‌های سیم‌کشی ساختمان است که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم‌کشی ساختمان
سیم کشی سرب

اصول و تکنیک‌های کاربردی و مهم در سیم‌ کشی ساختمان

در روش‌های مختلف سیم‌ کشی ساختمان، هم در روش توکار و هم در روش روکار، اولین و مهم‌ترین چیزی که اهمیت دارد استفاده از تجهیزات، سیم‌ها و اتصالات باکیفیت و مرغوب است. در این‌صورت، احتمال اتصال، فرسودگی و پارگی سیم‌ها که منجر به بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی و برق گرفتگی می‌شوند، کاهش پیدا می‌کند. همچنین در مصرف برق نیز صرفه جویی خواهد شد.

سیم کشی ساختمان باید توسط یک کارشناس متخصص و با مهارت انجام شود تا اصولی و استاندارد باشد. همچنین سیم‌ها و اتصالات باید به‌صورت صحیح و محکم در محل مناسب قرار بگیرند تا احتمال بروز خطا کاهش پیدا کند.

برای تعمیر برق اضطراری ساختمان چه باید کرد؟

از دیگر اصول مهم در سیم‌کشی ساختمان توجه به ضخامت، تعداد و نوع سیم‌های استفاده شده است. غالبا برای سیم اصلی ساختمان  و حتی سیم کولر گازی از سیم‌های شماره 4، برای سیستم‌های روشنایی از سیم شماره 1.5 و برای پریزهای سالن و اتاق‌ها و همچنین برای کولرهای آبی از سیم شماره 2.5 استفاده می‌شود.

در انواع روش‌های سیم‌کشی ساختمان، باید از لوله‌های مخصوص سیم‌کشی یا مجاری‌های مخصوص این کار استفاده شود. همچنین برای اجرای انشعابات، خم‌ها، زانو‌ها و…، نیز معمولا استفاده از متعلقات و وسایل استاندارد هرلوله یا مجرا ضروری است.

سیم کشی ساختمان
نکات مهم برای سیم کشی ساختمان

سایر اصول و استاندارهای سیم‌کشی ساختمان عبارتند از:

·         هماهنگی جعبه‌های زیر کلید و پریز و سایر متعلقات مشابه با نوع لوله‌کشی و کلید و پریزهای مربوطه

·         رعایت حداقل نسبت برابر با 1.3 برای قطر داخلی لوله‌ها و قطر دسته سیم‌ها یا کابل‌های چند رشته

·         خالی بودن لوله‌ها هنگام نصب و هدایت سیم‌ها یا کابل‌ها پس از تکمیل فرآیند لوله‌کشی

·         استفاده از لوله‌های فولادی یا لوله‌های پلاستیکی صلب برای مدارهایی که در زیر کف ساختمان قرار می‌گیرند.

·         استفاده از بست‌های دو پیچه و بست‌هایی که با داشتن حداقل 6 میلی‌متر فاصله، با دیوار و سقف تماس ندارند، برای لوله‌های سیم‌کشی روکار

·         عدم استفاده از لوله‌ بر

·         استفاده از اره برای بریدن لوله‌ها و صاف کردن لبه‌های تیز محل برش

·         عدم تغییر نوع لوله بدون تعبیه نوعی جعبه در محل تغییر

·         اتفاده از لوله‌های فولادی قابل انعطاف با حداقل طول 20 سانتی‌متر و با بوش‌های مناسب برای اتصال لوله‌کشی به دستگاه‌های دارای لرزش

·         استفاده از سیم‌های تک مفتولی با عایق‌بندی پی‌وی‌سی در سیم‌کشی‌ها تا مقطع 10 میلی‌متر مربع

·         استفاده از ترمینال‌های پیچی در اتصالات و انشعابات و یا استفاده از سایر ترمینال‌ها برای اتصال و تضمین تداوم الکتریکی و تامین عایق‌بندی لازم

·         عدم پیچیدن سیم‌ها به‌دورهم برای ایجاد اتصال الکتریکی و عایق‌بندی محل اتصال با نوار چسب الکتریکی

·         عدم سیم‌کشی روکار با استفاده از سیم‌های چندلایه و بست‌های میخی یا میخ‌های معمولی

رعایت تمامی استانداردهای بالا در انواع روش‌ های سیم‌ کشی لازم و ضروری است و اکیدا باید به این موارد توجه شود.

سیم‌کشی ساختمان
سیم کشی ساختمان خود را به هوم سرویز بسپارید

سیم کشی ساختمان شما با برترین متخصصین شهر

برای نصب اتصالات و سیم کشی ساختمان تهران، سیم کشی برق توکار کرج، قیمت سیم کشی ساختمان مشهد، کابل کشی ساختمان اصفهان، لوله کشی برق شیراز، سیم کشی هوشمند تبریز و نرخ سیم کشی ساختمان رشت می توانید از خدمات هوم سرویز استفاده کنید و کارهای فنی مانند عیب یابی اتصالات، نصب پریزهای برق، سیم کشی ساختمان و نصب محافظ برق ساختمان را به تیم حرفه ای، متخصص و باتجربه ما بسپارید تا کل کار شما را به بهترین و سریع ترین شکل ممکن برایتان انجام دهند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سیم کشی برق و رفع اتصالی هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا